Tesla i Chery, imatge contra preu
El suport de l’Estat xinès ha sigut vital per a l’estratègia comercial de les seves marques
Al fabricant pioner de cotxes elèctrics li han sortit competidors que han irromput al mercat amb models més barats. La companyia de Musk els fa front presumint de marca
![Cotxes elèctrics de Chery](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/a78af9ca-63ce-43d6-af93-31a3f4b2f31e_16-9-discover-aspect-ratio_default_0.jpg)
Cotxes elèctrics de Chery / JORDI COTRINA
Celia López
Una de les primeres vegades que a Elon Musk, fundador de Tesla, empresa pionera en el sector dels cotxes elèctrics, li van preguntar allà pel 2011 per la qualitat del fabricant d’elèctrics xinès BYD, es va posar a riure i va dir que no tenien un gran producte i que la seva tecnologia no era gaire forta. Una dècada després d’aquella facècia, Chery està a punt de convertir-se a la primera marca de la Xina a començar a acoblar vehicles elèctrics a Espanya.
Aquest moviment obre una batalla entre Tesla, que ja compta amb algunes fàbriques a Europa, i les firmes provinents de l’Orient Llunyà. "L’únic al·licient que pot esgrimir l’empresa nord-americana és la seva imatge de marca davant els preus competitius de Chery, però ells volen trencar aquesta barrera davant el consumidor europeu", assegura Cristian Castillo, professor de Logística i Producció de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).
Fer-se un lloc
Les firmes automobilístiques xineses han vist un filó en el mercat europeu d’automoció: els cotxes elèctrics. La seva presència s’ha estès ràpidament per Espanya, on les dotze marques que han desembarcat al territori (BYD, DSFK, Lynk & Co, Maxus, MG, Omoda, Smart, Skywell, SWM, Voyah, Judo i Zhidou) competeixen amb les companyies locals i d’altres països del continent per fer-se lloc. De moment, ho tenen tot a favor seu. De les 10 empreses que més vehicles elèctrics venen a escala mundial, sis procedeixen del gegant asiàtic. La irrupció dels models xinesos electrificats, juntament amb les inversions milionàries previstes per algunes firmes a Espanya per aixecar la seva pròpia gigafactoria, podrien ser un revulsiu per a un sector que s’està quedant enrere en la carrera per fabricar el cotxe del futur.
Chery començarà la seva producció amb l’acoblament del model Omoda 5, que té un preu de venda per sota dels 30.000 euros. Començarà amb unes 200 unitats en el primer mes de fabricació a Espanya. Aquest últim llançament del fabricant de vehicles xinès ha aconseguit matricular gairebé 200.000 unitats a tot el planeta des del seu debut el tercer trimestre del 2023. Aquest model és molt similar al Tesla 3, que es comercialitza per uns 50.000 euros.
Està clar que el consumidor europeu ja s’ha acostumat a les marques xineses i està disposat a posar-se al volant d’aquests cotxes. "Tenen uns preus molt competitius, s’han adonat que aquest sector era un filó que podien explotar i han dedicat totes les seves forces a desenvolupar-lo", assenyala Cristian Castillo, de la UOC. Per qüestions geogràfiques, els fabricants xinesos es beneficien d’unes cadenes de valor més ben preparades i més econòmiques que els europeus. "Per no esmentar que les principals matèries primeres per fabricar cotxes elèctrics són a la Xina, com el liti i algunes terres rares", assegura Castillo.
El suport de l’Estat xinès ha sigut vital per a l’estratègia comercial desplegada per aquestes marques. "Poden permetre’s fer la competència a altres fabricants com Tesla o els europeus perquè han sigut recolzades pel Govern per desenvolupar aquesta tecnologia. Ara mateix tenen els millors productes en matèria de cotxe elèctric", assegura Eduardo Irastorza, professor de Planificació Estratègica a OBS Business School.
L’únic que, per ara, manté fora de perill les principals empreses automobilístiques nord-americanes de la competència dels fabricants xinesos són els aranzels que els Estats Units imposen a les marques xineses per vendre al seu territori. Mentre que empreses com Tesla, GM o Ford han llançat luxosos models elèctrics a preus molt alts, les empreses xineses ofereixen gran varietat d’opcions a preus molt diferents.
"Davant la possibilitat que Europa també imposi mesures proteccionistes en el futur per protegir la indústria de l’automòbil, els fabricants xinesos s’han avançat. Amb el desembarcament de Chery a Barcelona s’inicia una nova etapa, ara les empreses xineses ja comencen a produir aquí i faran la competència des de dins", conclou Cristian Castillo, de la UOC.
Subscriu-te per seguir llegint
- Més de 20 anys esmorzant cada dissabte al Golden
- Dos professors de Manresa recullen prop de 5.000 signatures per canviar el sistema d’ensenyament
- El superaliment ric en antioxidants que has de consumir cada nit per millorar la memòria
- Detenen un home a Berga per forçar la seva exparella a pujar en un cotxe i retenir-la contra la seva voluntat
- L’Ajuntament estudia la creació de noves piscines públiques a Manresa
- ERC de Sant Vicenç dels Horts demana a la direcció nacional que 'depuri responsabilitats' pel ninot de Junqueras
- Necrològiques del 9 de juliol del 2024
- Canvis en la gratuïtat del Túnel del Cadí: es farà per mitjà d'una app vinculada a la matrícula del vehicle