Regió7

Regió7

Alex Guerrero Enginyer d'Alpine F1 Team a la Fórmula 1

«Vaig créixer veient com Fernando Alonso guanyava i he orientat tota la vida a arribar a la Fórmula 1»

El santjoanenc es va incorporar a finals d'agost al departament d'aerodinàmica d'Alpine F1 Team, on treballa dissenyant la carrosseria externa del monoplaça de l'escuderia francesa

L'enginyer santjoanenc Alex Guerrero a la seu d'Alpine, a Enstone (Regne Unit) Arxiu particular

Va créixer veient Fernando Alonso convertir-se en bicampió mundial de Fórmula 1 els anys 2005 i 2006 amb l'equip Renault. Divuit anys més tard, Alex Guerrero (Sant Joan de Vilatorrada, 1998) és un dels encarregats de dissenyar part del monoplaça de l'exescuderia del pilot asturià (quart al Mundial d'enguany), sota el segell renovat d'Alpine F1 Team. Graduat en Enginyeria Aeronàutica a l'ESEIAAT de la UPC de Terrassa, el santjoanenc va passar pel fabricant de cotxes esportius Lotus Cars, on es va formar durant sis mesos a Alemanya, abans de fer el salt l'agost passat a Alpine per treballar dissenyant la carrosseria externa del monoplaça de l'equip francès des d'Enstone (Regne Unit).

D'on sorgeix el seu interès per l'enginyeria i la Fórmula 1?

Quan tenia uns 7 anys, el que més consumia els caps de setmana era la Fórmula 1. Soc de la generació que va néixer a finals dels 90 i es va criar veient Fernando Alonso guanyant a la televisió. Des d'aquell moment he orientat tota la vida a arribar on soc ara: els estudis, les pràctiques a Lotus Cars... Tot ha estat enfocat en la Fórmula 1.

Vostè va sortir de la carrera i ja tenia un peu ficat a la màxima competició d'automobilisme.

Sí, la veritat és que no sol ser el camí més comú. Quan estava acabant el màster en Enginyeria Aeronàutica a l'ESEIAAT vaig començar a enviar sol·licituds a diferents escuderies. Vaig aconseguir algunes ofertes, però d'entre totes vaig triar Alpine. Crec que era la millor per començar i la que més em motivava. 

Què es necessita per treballar a la Fórmula 1?

Molta constància, molt de treball i, sobretot, no deixar-te portar per opinions o pensar que és massa difícil. És una qüestió de mentalitat: tenir molt clar què vols, què has de fer per arribar on estàs, on vols arribar i pencar molt. No hi ha una forma correcta. Suposo que cadascú arriba d'una manera o altra. La Fórmula 1 consisteix en resoldre problemes constantment de forma resolutiva i ràpida. I suposo que la qualitat que més busquen les escuderies és precisament això: la capacitat de resoldre problemes de forma eficient i en un temps breu.

Com van ser els seus primers dies com a membre de l'escuderia?

Una mica xocants. Tens una idea de com és la Fórmula 1, però la realitat la multiplica per mil. Tots els departaments són una salvatjada. Al d'aerodinàmica som més de 100 persones operant amb un sostre pressupostari de 140 milions, que es gasten cada any fent dos monoplaces per l'equip.

Quines són les seves funcions dins d'Alpine?

La meva posició és d'aerodinamicista. M'encarrego del que es coneix com a bodywork, és a dir, de dissenyar la carrosseria externa del cotxe. Això involucra des de l'aleró de la part davantera, passant per la part intermèdia, fins a l'aleró de darrere.

Un dels aerodinamicistes més reconeguts del sector és Adrian Newey (Red Bull). Quin creu que és el secret del seu èxit?

El que fa que Newey sigui un dels millors aerodinamicistes de la màxima categoria és que és un perfil d'enginyer molt complet i té un gran coneixement general de totes les parts del cotxe. És més, tinc entès que encara avui dia dissenya els monoplaces amb paper i llapis.

Com és el dia a dia d'un enginyer de Fórmula 1?

Pot sonar una mica pretensiós, però no hi ha dos dies que siguin iguals. Simplement arribes, mires què vas fer el dia anterior, penses com pots optimitzar-ho i millorar-ho i treballes sobre allò. Cada dia et trobes amb diferents problemes i has de dissenyar diferents parts del cotxe per aconseguir més o menys càrrega aerodinàmica. Per exemple, si tu estàs treballant a la part de l'aleró davanter i el canvies, això afecta moltíssims altres departaments i canvia completament el comportament del cotxe. Llavors és una constant comunicació amb tots els departaments per intentar trobar el rendiment màxim dintre de la finestra de temps limitada que tens.

En un món molt competitiu.

Hi ha molta pressió i molta exigència, que normalment es transforma en estrès, i si no ets capaç de combatre l'estrès i la pressió, doncs et pots frustrar ràpid. És perillós. És una cosa que s'ha d'entrenar molt i constantment perquè és fàcil cremar-te.

Alpine ha acabat la temporada en sisena posició. Dues menys que en l'anterior. Quina valoració en treu del Mundial d'enguany?

Ha estat una temporada complicada, perquè el nostre cotxe és una evolució de l'any passat i alhora ens trobem que hi ha dues escuderies, McLaren i Aston Martin, que han fet un salt bastant important respecte a l'anterior campionat. Ara per ara, hi ha cinc equips millors que nosaltres. Com ho canviem? Sent millors que ells. I això es tradueix en treballar més. No hi ha una altra.

On creu que resideix la capacitat més gran de millora del monoplaça respecte als cotxes actuals?

Amb el tipus de normativa actual, gran percentatge del rendiment prové de zones que no són visibles com la part del floor (el fons), però sobretot el més important és que hi hagi una bona harmonia i connexió entre totes les parts i que el monoplaça sigui capaç d'operar en el màxim de condicions possibles, com ara en diferents circuits, pneumàtics o temperatura.

A partir del 2026, la nova normativa de la FIA preveu incloure un 40% menys de càrrega aerodinàmica. Com els afectarà això?

És un canvi bastant radical. Realment esperem que sigui un dels grans canvis  a la Fórmula 1 perquè pot ser que s'introdueixi l'aerodinàmica activa, és a dir, que el cotxe no sigui estàtic i es vagi movent durant certes condicions i això sempre és excitant.

En què consistirà a partir d'ara, i fins a l'inici de la nova temporada, la vostra feina? 

Venen els mesos més moguts, on tot s'apreta més. Hi ha més presses, perquè al març el nou cotxe ja ha d'estar rodant. Per tant, s'ha de presentar amb antelació i totes les proves que volem fer i els testos de la FIA han d'estar molt abans. Per tant, venen mesos curiosos, interessants, de molt treball.

Acaba d'aterrar al sector, però, quin és el seu pròxim objectiu?

No m'agrada ficar-me objectius o planificar-me la vida, prefereixo anar a poc a poc i basar-me en el meu dia a dia. El meu primer cap de setmana dins de l'equip vaig aconseguir un podi. Seria molt gratificant una victòria i, després, guanyar un campionat.

Ho veu possible per a la pròxima temporada?

L'any que ve estarà complicat perquè la normativa és similar, però el 2026 és un bon any per posar el focus. 

Quin consell donaria a algú que, com vostè, vulgui acabar treballant a la Fórmula 1?

No hi ha una fórmula secreta. Simplement treballar, treballar i treballar. Sense deixar que les opinions o inclús tu mateix et canviïn la mentalitat. Simplement seguir la teva passió i al final tot arriba. I si no arriba, hi haurà altres coses. No t'has de capficar.

Compartir l'article

stats