Motor

La passejada final a Yanbu certifica el quart podi al Dakar de Moi Torrallardona

El bagenc millora un lloc respecte de l'any passat, repeteix la classificació del 2017 i el 2019 i queda amb ganes de preparar-se millor de cara a la propera edició per reeditar el triomf del 2016

Jordi Agut

Jordi Agut

Les imatges de l'arribada d'un Dakar són semblants a les de les nits electorals, en què gairebé tothom diu que ha guanyat. El fet de completar tota la prova ja és prou premi per a la majoria i si obtens un trofeu, encara més. El pilot manresà resident a Castellfollit del Boix Moi Torrallardona suma el seu quart podi a la cursa, després de la victòria del 2016 i del 'bronze' del 2017 i el 2019, i ha d'estar content per haver-ho aconseguit. Tot i que el seu nou equip, l'Eurol Rallysport, és ambiciós, els problemes que han tingut han de servir per millorar de cara al 2025, on caldrà veure si el jove i ambiciós Mitchel van den Brink torna a comptar amb un dels navegants més contrastats de la cursa.

La darrera jornada, amb arribada a Yanbu, a la costa del mar Roig, ha estat gairebé un tràmit per a tothom. El txec Ales Loprais ha guanyat la darrera etapa en una edició que ha estat un festival en camions per al seu país, ja que ell ha quedat segon i el seu compatriota Martin Macik ha assolit el triomf després de dotze participacions i la segona plaça d'ara fa dotze mesos. El camió de Torrallardona ha avançat Janus van Kasteren, quart, guanyador del 2023 i líder de l'entramat De Rooy del qual va decidir sortir Van den Brink. Una petita victòria. En la categoria, 17è lloc final per al sasserrenc Marc Torres en el seu sisè Dakar, amb el camió dels andorrans Albert Llovera i Margot Llobera.

En les altres categories, Carlos Sainz va corroborar la seva quarta victòria al Dakar, en un dia en què es va limitar a conservar la mecànica i va permetre el triomf parcial de Sébastien Loeb. El madrileny, rebut pel seu fill, el pilot de Fórmula 1, a la meta, és el pilot més veterà de guanyar la cursa, amb 61 anys. El final ha estat aspre per a l'igualadí Armand Monleón, copilot del brasiler Lucas Moraes a Toyota. La fàbrica nipona ha cedit el seu domini a Audi i l'anoienc acaba novè després d'aguantar el tercer lloc fins al penúltim dia. També han aconseguit acabar Isidre Esteve, 36è, i Nani Roma i Àlex Haro, 44ens., posicions molt més endarrerides de les esperades en una cursa en què han tingut jornades molt complicades.

Gerard Farrés també ha finalitzat amb el bugui. El seu Dakar es va acabar amb la bolcada de la cinquena jornada, quan era líder. Ha tingut el punt d'honor d'arribar a la meta i honrar els patrocinadors que li han permès una aventura que semblava complicada fa dos mesos. Dijous va estar a punt, fins i tot, de guanyar una etapa. Acaba vuitè. El nargonès Jaume Betriu, copilot d'Eduard Pons, també ha finalitzat la cursa en el setzè lloc

Moi Torrallardona: "Contents, malgrat tot"

Després d'assegurar el podi, el bagenc explicava que "estem molt contents pel tercer lloc després de tot el que hem patit. Els problemes mecànics que hem tingut són errada nostra de planificació de la temporada. L’equip és novell i queda clar que cal treballar més durant l’any, fer testos, curses i provar alguna cosa més. Aquesta edició ha estat un graó més forta que la de l’any passat en termes de conducció i de càstig de la mecànica. Les mitjanes de velocitat han estat més baixes, amb més hores darrere del volant i en navegació. En això va ajudar fer l’etapa llarga de 48 hores en les dunes"

Pel que fa a les altres categories, "motos i cotxes han estat molt competits. En aquests últims ha guanyat Carlos Sainz perquè Nàsser al-Attiyah no ha mostrat un bon comportament. Va marxar de cop i no va ajudar el seu company, Sébastien Loeb. En canvi Sainz, a part de fer una gran cursa, comptava amb tots els seus companys d’equip que l’han ajudat. Els últims dies ha punxat i Ekström i Peterhansel li han cedit pneumàtics. En canvi, Sébastien Loeb ha acabat sol i no tenia ningú que l’ajudés".