Cas Obert - Regió7

Cas Obert - Regió7

Denuncien un robatori a Sant Vicenç per «un forat de seguretat» en una aplicació bancària

La família d’una veïna de 86 anys de Sant Vicenç reclama el retorn dels 1.200 euros robats per un lladre que va tenir accés a les claus de la targeta

El lladre va tenir accés al codi PIN de la targeta de la dona que va patir el robatori MIREIA ARSO

La família d'una veïna de 86 anys de Sant Vicenç de Castellet denuncia que "un forat de seguretat" en l'aplicació digital de CaixaBank va facilitar que un lladre que li va robar la bossa de mà, on duia el mòbil i les targetes bancàries, li retirés 1.200 euros del compte. Els afectats expliquen que l'home que va cometre el robatori va tenir accés al telèfon de l'afectada i va poder realitzar un canvi de contrasenya al portal Línia Oberta de CaixaBank, fet que li va permetre aconseguir el PIN de la targeta i retirar els diners en efectiu. Davant d'aquests fets, critiquen que l'entitat bancària es nega a responsabilitzar-se del cas i a retornar els diners robats, argumentant "una mala custòdia" de les claus de seguretat personals.

El fill de la víctima explica que el robatori es va produir el passat 1 de setembre, quan la seva mare es dirigia cap a casa després d'anar a comprar al mercat de Sant Vicenç de Castellet. En el camí de tornada, es va creuar amb un home que li va demanar com arribar fins a la plaça de l'Ajuntament i, mentre li indicava com arribar-hi, d'una revolada li va agafar la bossa de mà on duia el telèfon mòbil i la cartera amb les targetes bancàries i va fugir corrents. Aleshores la víctima va acudir a la comissaria de la Policia Local del municipi, on li van recomanar que es dirigís ràpidament fins a les oficines de la seva entitat bancària per anul·lar les targetes.

Mentre l'afectada exposava els fets a les oficines de CaixaBank de Sant Vicenç de Castellet, el lladre va dur a terme dues operacions amb les seves targetes bancàries des de les oficines de Castellbell i el Vilar. Concretament, va sostreure 800 euros amb la targeta de dèbit i 600 euros amb la de crèdit, amb la qual va intentar fer una altra operació per retirar 1.000 més, però ja s'havia esgotat el límit diari assignat a la targeta, de forma que ja no va poder retirar més diners. Des de les oficines bancàries, es va informar a la clienta que s'havien sostret un total de 1.200 euros amb el PIN de la seva targeta, el codi que es demana per retirar diners del caixer, per tant, havien sigut operacions aparentment autoritzades.

D'entrada, la família va quedar sorpresa, ja que asseguren que la víctima no havia facilitat a ningú el codi PIN de la seva targeta ni tampoc el tenia escrit en cap lloc visible. Aleshores van descobrir que ja no podien accedir al seu usuari de l'aplicació Línia Oberta de CaixaBank perquè algú n'havia canviat la contrasenya. Intentant desxifrar els passos que havia seguit el lladre, van demanar des de la mateixa aplicació un canvi de contrasenya, un pas en què demanen les darreres sis xifres del número de la targeta i el document nacional d'identitat, una informació que estava a disposició del lladre, ja que tenia a mà el DNI i les targetes bancàries de la víctima.

Una vegada el lladre va poder accedir a l'aplicació, només li quedava desxifrar el número PIN de la targeta per poder retirar diners del caixer. La família va poder comprovar que hi ha una opció dins l'aplicació, en l'apartat 'les meves targetes', que permet visualitzar el codi PIN a partir d'una autorització prèvia a través de CaixaBank Sing que et torna a demanar la contrasenya d'accés a la banca digital, la mateixa que el lladre havia canviat per accedir a l'aplicació digital de CaixaBank. En aquest sentit, la família està convençuda que el lladre va dur a terme tots aquests processos i, posteriorment, va acudir en una de les oficines bancàries de l'entitat per sostreure els diners amb efectiu, clicant el codi PIN que ja tenia a la seva disposició.

La família ha denunciat la presumpta suplantació d'identitat als Mossos, aportant documentació que demostra diferents accessos a la plataforma digital de CaixaBank una vegada la víctima ja havia notificat el robatori. No obstant això, exposen que la denúncia "no ha servit de res" davant l'entitat bancària, que denega la devolució del retorn de l'import robat argumentant que els diners s'han retirat amb el codi PIN. CaixaBank argumenta que existeix un sistema de verificació que vetlla per la seguretat dels usuaris i aclareix que en els casos en què el client no custodiï correctament les seves claus de seguretat personals l'entitat bancària no se'n pot fer responsable.

Davant d'aquesta resposta, la família assegura que el codi d'accés a la targeta de la víctima estava protegit, no estava escrit enlloc ni tampoc era fàcilment intuïtiu. En aquest sentit, lamenten que l'entitat bancària els deixi "desprotegits" davant d'un cas de robatori que, segons consideren, pot ser molt freqüent sobretot en dones grans, que solen dur el moneder i el mòbil en una mateixa bossa de mà, i demanen que s'estudiï com resoldre aquests casos.

Compartir l'article

stats