El Servei Català de Trànsit (SCT) ha posat en marxa un sistema que alerta de la presència de ciclistes dins de túnel a l'N-145 a la Seu d'Urgell, una mesura que té per objectiu de reduir la sinistralitat d'aquest col·lectiu vulnerable.

El sistema l'han presentat aquest matí la sotsdirectora general de Gestió del Trànsit de l'SCT, Lourdes Puigbarraca i el cap del Servei de Planificació i Execució d'Infraestructures, Jose Carlos Garcia. Puigbarraca ha alertat que en els últims 15 anys han perdut la vida 121 ciclistes a les carreteres catalanes i que "en els darrers anys hem detectat un augment de la mobilitat del col·lectiu ciclista, tant en l'àmbit esportiu com el de lleure". "Posem en marxa un sistema pioner que detecta que passa un ciclista mitjançant tecnologia IA i genera un avís en un panell dinàmic que permet donar missatges dinàmics i versàtils d'alerta", ha detallat la sotsdirectora.

La prova pilot s'ha posat en marxa al túnel del Bordar, a l'N-145 a la Seu d'Urgell, una via amb una intensitat mitjana diària de 10-12.000 vehicles que uneix la Seu i Andorra i que registra molta presència de ciclistes professionals. "En paral·lel, es faran controls de velocitat amb Mossos d'Esquadra per tal que els conductors respectin el límit de velocitat establert pel sistema", ha assegurat Puigbarraca. El president de la Federació Catalana de Ciclisme, Joaquim Vilaplana, ha estat present també en l'acte i ha manifestat que "es tracta d'una innovació molt important per a la millora de la seguretat viària del col·lectiu dels ciclistes".

El dispositiu presentat avui és sistema pioner a Catalunya i a l'estat espanyol que serveix per avisar de manera dinàmica als conductors de vehicles de motor de la presència de ciclistes a l'interior de túnels i advertir-los que han de reduir la velocitat. El sistema funciona en base a un sistema de reconeixement per imatge basat amb intel·ligència artificial (IA) per a la detecció de ciclistes: uns metres abans de l'entrada del túnel, s'instal·la una càmera que fa el reconeixement i la identificació de les bicicletes. D'altra banda, s'incorporen senyals dinàmiques d'advertència: panells d'avís lluminosos en els quals es dona la informació sobre la presència de ciclistes als conductors.

Així doncs, quan el sistema de reconeixement per imatge basat en IA detecta una bicicleta a la via envia un impuls al panell d'avís que s'encén i alerta de la presència d'un ciclista al túnel. La senyal, que alhora també indica una reducció de la velocitat màxima permesa de la via per augmentar la seguretat dels ciclistes, es manté encesa el temps que s'estima que el ciclista tarda a creuar el túnel i posteriorment s'apaga de forma automàtica. Sempre que no es produeixi una detecció de bicicleta, el panell d'avís roman apagat.

La implantació d'aquesta prova pilot d'avisador de ciclistes en túnels s'emmarca dins les polítiques que porta a terme l'SCT per millorar la seguretat viària d'aquest col·lectiu vulnerable. A més, també s'està treballant en un mapa segur de trànsit per a ciclistes on es transparentaran tots els trams d'acumulació d'accidents i es vol promoure junt amb els ens locals un ús preferent per a ciclistes en determinades vies durant certs dies de la setmana (com va fer el Consell Comarcal de Berguedà amb la carretera del Coll de Pal). Està previst que aquest sistema s'estengui a altres punts, especialment on hi predomini una certa sinistralitat de ciclistes.

En el que portem d'any, 4 ciclistes han perdut la vida a les carreteres catalanes i 58 més han resultat ferits de gravetat.