El Bages se situa entre les tres comarques amb més morts en accidents de trànsit, amb un total de 12 víctimes, segons les dades dels Mossos d’Esquadra, que engloben tant els accidents en vies interurbanes com urbanes on actuen. La xifra de morts al Bages s’equipara a la del Vallès Oriental, amb 12 morts, seguida del Baix Llobregat, amb 10 morts. 

En el conjunt de Catalunya, des de l'1 de gener fins al 30 de novembre, han mort 139 persones en 126 accidents mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya. Durant el mateix període de l'any passat, van perdre la vida a les carreteres catalanes 150 persones en 136 sinistres mortals, el que suposa una reducció del 7% en el nombre de morts i del 7,5% en els sinistres mortals. Quant als ferits de gravetat, enguany se n'han registrat 699, un 3% menys respecte al mateix període de 2019, però un 11% més respecte al 2022.

Aquest 2023 respecte al 2019, any de referència per al compliment dels objectius de reducció de la sinistralitat del Pla de Seguretat Viària 2020-2023, s'està registrant una reducció del 17% pel que fa a les víctimes mortals a les carreteres catalanes i del 18% pel que fa als accidents, ja que es van registrar 167 morts en 154 sinistres.

Des del Servei Català de Trànsit s'apel·la a la precaució i responsabilitat dels usuaris en els desplaçaments per evitar sinistres i morts a la carretera el que resta d'any. En aquest sentit,es recorda que l'alcohol i les drogues són incompatibles amb la conducció i que també cal evitar distraccions, respectar els limitis de velocitat, així com utilitzar els elements de seguretat passiva correctament.

Descens de la sinistralitat en 3 de les 4 demarcacions

Si analitzem la sinistralitat per demarcacions, a la xarxa viària de Barcelona hi ha hagut 58 víctimes mortals, 6 menys que l'any passat i 15 menys que el 2019. També convé destacar que a Barcelona han mort la meitat dels motoristes (26 dels 51) i que 9 dels 12 vianants també han perdut la vida en aquesta demarcació.

A les carreteres gironines, aquest any han mort 25 persones, 8 menys respecte a l'any passat i 2 menys que el 2019. L'Alt Empordà, amb 10 morts, és la comarca gironina que més morts registra aquest 2023, seguida de la Selva, amb 7 finats per accidents de trànsit. També cal destacar que 13 dels 51 motoristes morts enguany han perdut la vida a les carreteres gironines. Les vies que de moment han registrat més morts són l'N-II i l'AP-7, amb 5 víctimes.

El descens de la sinistralitat es fa palès també a les carreteres de Tarragona, en què han mort 33 persones, 6 menys que al 2022 i 7 menys que el 2019. Aquest més de novembre ha mort una persona a les carreteres tarragonines. Des de l'1 de gener, les dues comarques amb més morts han estat l'Alt Camp i el Baix Ebre, amb 8 víctimes mortals. Les vies amb més morts són l'AP-7 i l'N-340, amb 5 i 4 persones finades respectivament.

Lleida, han mort enguany 23 persones, 9 més que el 2022, però 4 menys que el 2019. És l'únic territori que no redueix les víctimes mortals per accident de trànsit respecte l'any passat. L'Urgell (7 morts) i el Segrià (6 morts) són les comarques amb més morts. La sinistralitat a les carreteres lleidatanes és més dispersa; amb tot, les vies que han registrat més morts són l'A-2 (3), C-53 (3), C-12 (2) i L-310 (2).

Es redueix a la meitat la sinistralitat mortal a l'AP-7

L'AP-7, amb 13 morts, és la carretera que acumula més sinistres mortals aquest 2023, tot i que es consolida la reducció de les víctimes mortals d'aquesta via respecte l'any passat, atès que se n'han registrat gairebé la meitat (23 el 2022). També hi ha hagut una reducció respecte al 2019, abans de l'alliberament dels peatges, quan hi van haver 15 víctimes mortals. La resta de vies amb més sinistralitat es distribueix en les següents carreteres: N-II (7 morts), A-2 (7), N-340 (6) i C-32 i C-55 (5).

51 motoristes morts

Enguany han mort a les carreteres catalanes 51 motoristes (7 dels quals aquest mes de novembre), el que representa gairebé el 37% de les víctimes mortals d'aquest 2023. L'any passat fins al mes de novembre van perdre la vida 44 motoristes i el 2019, 47.

Quant al conjunt de col·lectius vulnerables, motoristes, vianants i ciclistes sumen quasi la meitat de víctimes mortals (48%) a les carreteres catalanes. Fins al 30 de novembre, han mort també 12 vianants 4 ciclistes. En relació amb l'any passat, això representa una víctima mortal menys pel que fa als ciclistes i cinc menys en el cas dels vianants.

Des de l'SCT també s'insta a motoristes, ciclistes i vianants a tenir més percepció del risc i consciència de la seva fragilitat, i a la resta d'usuaris, respecte i prudència per reduir les víctimes dels col·lectius vulnerables.

8 de cada 10 víctimes són homes

De les 139 víctimes mortals registrades enguany, 112 són homes i 27 dones; en aquest sentit, el 80% dels morts a les carreteres catalanes són homes. D'aquests 112 homes, 85 eren conductors, 19 passatgers (16 més que l'any passat) i 8 eren vianants. Quant a les 27 dones mortes, 12 eren conductores, 11 viatjaven de passatgeres i 4 eren vianants.

Per edat, les franges que concentren més víctimes mortals són les consecutives de 35 a 44, de 45 a 54 anys i de 55 a 64, amb 27 víctimes cadascuna. A més, la franja de 45 a 54 anys és la que ha registrat més increment, d'un 35%, respecte a l'any passat. També convé destacar les 4 víctimes mortals registrades a la franja d'edat de 0 a 14 anys, ja que l'any passat en el mateix període no se n'havia registrat cap.

Increment de mortalitat els diumenges

Si analitzem les morts per tipus de dia de la setmana, la meitat (70) es van produir en dia feiner i l'altra meitat (69) en cap de setmana o festiu. En aquest sentit, la probabilitat de patir un accident mortal es més elevada en cap de setmana o festiu, sobretot en diumenge. El nombre de víctimes mortals en diumenge ha augmentat aquest 2023, atès que se n'han registrat 26 i l'any passat en el mateix període n'hi havia hagut 12. A més, la franja horària que acumula més morts enguany és la tarda amb 58 víctimes de les 139.

Pel que fa al tipus de sinistre, en 86 dels 126 accidents hi havia implicat més d'un vehicle, això és gairebé el 69% dels accidents. Els xocs frontals (34) sumen el 28% del total dels accidents mortals. D'altra banda hi ha hagut 40 accidents simples, amb un únic vehicle implicat.