Camions i busos han de reduir emissions un 45% abans del 2035

Parlament Europeu i Consell de la UE aproven objectius més estrictes contra la pol·lució dels vehicles de gran tonatge

Un camió circulant per la T-344, per un pont sobre l'autopista AP-7, entre Amposta i Masdenverge

Un camió circulant per la T-344, per un pont sobre l'autopista AP-7, entre Amposta i Masdenverge / Jordi Marsal

ACN

Les emissions de CO2 dels camions i autobusos s'hauran de reduir un 45% en el període 2030-2034, segons les noves mesures aprovades aquest dimecres pel Parlament Europeu. El text obliga a una disminució progressiva de la contaminació d'aquests vehicles, les emissions dels quals hauran de baixar un 65% en el període 2035-2039 i un 90% a partir del 2040. A més, per al 2030 els autobusos urbans nous hauran de retallar les emissions un 90%, fins a neutralitzar-les el 2035. També hauran de baixar les emissions els tràilers (7,5%) i semi tràilers (10%) a partir del 2030. El reglament, que s'aplicarà a camions, autobusos i tràilers nous, s'ha aprovat per 341 vots a favor, 268 en contra i 14 abstencions.

A mitjan gener el Parlament Europeu i el Consell de la Unió Europea arribaven a un acord perquè les flotes de busos urbans al conjunt de la Unió Europea siguin de zero emissions l'any 2035.

El compromís reforçava la proposta inicial de la Comissió Europea i deixava només exempts els autobusos interurbans, afectats pels objectius de reducció d'emissions que fan referència al conjunt de vehicles pesants.

En aquest sentit, els colegisladors van pactar una reducció de les emissions del 90% (en comparació als nivells de 2019) de cara al 2040.

Per fer un seguiment de les mesures, la Comissió Europea durà a terme una avaluació sobre la seva efectivitat l'any 2027.