Les grans empreses tecnològiques acceleren a Espanya
00%
Carregant

Les grans empreses tecnològiques acceleren a Espanya

keyboard_arrow_down
Nadia Calviño asegura que hay 'velocidad de crucero' el despliegue de fondos europeos

La 'scale-up' Exoticca espera convertir-se en unicorn en menys de quatre anys

Per: L. Martín

"Espanya té la meta que l'any 2030 més del 25% del volum de l'economia sigui tecnològic i recolzat per models d'activitat que generin ocupació", ha indicat Miguel Ferrer, director d'estratègia d'Adigital. Per aconseguir aquest objectiu, és important que el nombre més gran d'empreses emergents, o start-ups, progressin malgrat les barreres que es poden trobar en el procés de maduració. Actualment, només una de cada 12 té èxit, cosa que implica que pràcticament el 92% de les start-ups fracassen, segons un informe de Startup Genome. Mentre que cada dia es crea una nova empresa emergent a Espanya, les que han passat a dir-se 'scale-up' pel seu poder de creixement més gran es quantifiquen en unes 400, segons experts. Els requisits per passar a ser aquest darrer tipus d'empresa són créixer al voltant del 20% anual i tenir una plantilla d'almenys 10 treballadors –encara que no hi ha una definició oficial–.

Exoticca n'és un exemple. El seu fundador, Jesús Rodríguez, es va adonar que existia una oportunitat de mercat que consistia a digitalitzar una tipologia de viatges que fins aleshores es podien contractar només en agències físiques. “Els grans viatges amb un elevat nombre de components, com vols internacionals, activitats i circuits a la destinació, encara no s'havien portat al món digital per poder-los contractar”, explica el CEO de la companyia, Pere Vallès. Els seus inicis es remunten al 2015 i pocs anys més tard registra un creixement del 120% anual, i dona feina a 270 persones. D'altra banda, la facturació s'espera que passi dels 75 milions d'euros el 2021 als 130 aquest any i als 1.000 el 2025, amb l'objectiu d'arribar a ser un unicorn com més aviat millor -companyia que arriba a una valoració de 1.000 milions de dòlars sense tenir presència a Borsa-. “Cada any hem doblat les vendes, incloent-hi durant la pandèmia”, afegeix Vallès. L'empresa comercialitza en sis mercats: Amèrica del Nord, on té el 75% del total de mercat, el Canadà, amb el 15%, Espanya amb entre el 5% i el 10%, França, Alemanya i el Regne Unit. Però quines són les claus per haver passat a escalar a aquest nivell?

"Vam començar amb una necessitat clara, vam muntar un equip molt potent amb experiència i vam ser capaços d'atreure capital risc per poder desenvolupar els plans, tant de fons nacionals com internacionals", explica el directiu. La plataforma de viatges va obtenir uns 25 milions d'euros en la seva última ronda de finançament liderada pels fons 14W i Mangrove Capital Partners l'any passat, comptant amb la participació d'Aldea Ventures i d'inversors com Milano Investment Partners, K Fund, Bonsai Partners, Kibo i Sabadell Venture Capital.

Fons-ICO Next Tech

Precisament per potenciar el finançament a aquestes empreses, el Govern ha creat el Fons-ICO Next Tech. "Està dirigit a un dels elements fonamentals per als negocis, basat en la idea d'escalar", afegeix Miguel Ferrer, director d'estratègia d'Adigital . Amb la mobilització de 4.000 milions, el fons dotat amb el capital europeu dels Next Generation EU invertirà directament en 'scale-ups' i en fons o vehicles que al seu torn apostin majoritàriament per companyies espanyoles. I no en tots els sectors, només en digitals com l'analítica avançada de dades, la realitat virtual, la computació quàntica o la robòtica.

Fons-ICO Next Tech.


El fons de fons, presentat fa un any i creat conjuntament amb l'Institut de Crèdit Oficial (ICO), farà les inversions en un període de quatre anys per fomentar els unicorns, segons va explicar aleshores la secretària d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial, Carme Artigues. “És una gran oportunitat perquè crearà feines de qualitat. Que els fons arribin d'una manera important a les 'scale-ups' pot ser un impuls força definitiu”, diu el CEO d'Exoticca. “L'objectiu és també potenciar que els accionistes de companyies segueixin sent espanyols, retenir i atraure talent i desenvolupar fons més grans a Espanya, perquè puguin acudir a rondes i operacions més grans, situacions que abans estaven reservades a fons internacionals”, afirma Miguel Echevarría, director de Financial Advisory de Deloitte.

El març passat es va anunciar la primera gran inversió del Fons-ICO Next Tech de 70 milions destinats al fons Leadwind, llançat per Telefónica i K Fund. La seva mida objectiu és de 250 milions d'euros, està oberta a incorporar inversors públics i privats, i inverteix en start-ups al sud d'Europa i Llatinoamèrica, com explica Miguel Arias, ‘partner’ de KFund i impulsor de Leadwind.

Encara no es coneixen els noms de les beneficiades, que podran aspirar a ser unicorns. Fins ara, a Espanya només han aconseguit aquest estatus 12 empreses gràcies a la cultura emprenedora que els ha portat a créixer, entre elles Wallbox, Glovo, Jobandtalent o Idealista.