Els vehicles compartits desplacen més d'un milió de conductors a Espanya
00%
Carregant
Un projecte amb:  

Els vehicles compartits desplacen més d'un milió de conductors a Espanya

keyboard_arrow_down
Los vehículos compartidos desplazan a más de un millón de conductores en España

S'espera que el 2035 hi hagi 7,5 milions de cotxes compartits circulant per Europa, segons un estudi

Per: L. Martín

Els barcelonins passen en embussos 59 hores de mitjana a l’any, a la ciutat espanyola on els habitants perden més temps en aquestes congestions de l’autovia, segons l’estudi TomTom Traffic Index. Això augmenta els costos en gasolina, ja disparats per la conjuntura econòmica, a la qual cosa se sumen les despeses per mantenir aparcat el cotxe, que passa immòbil un 95% de la seva vida útil. Si bé el vehicle privat és important en les llargues distàncies i l'entorn rural, cada cop hi ha més persones que viuen a les ciutats i que opten per noves iniciatives de mobilitat compartida. Aquesta esdevé una alternativa, alhora, pel creixement de la població mundial i els reptes que suposen la contaminació i l'accessibilitat. Però, en què consisteix aquest tipus de mobilitat?

El cotxe és el transport més utilitzat a l'hora de fer viatges de mitjana i llarga distància a Europa. De fet, es fa servir en més del 75% d'aquests trajectes segons l'estudi Zero Empty Seats de Blablacar. Tot i això, l'ocupació mitjana d'aquests vehicles és d'1,9 persones, 1,7 a Espanya. "Actualment tenir cotxe suposa una despesa important i despunta com a alternativa l'experiència de compartir vehicle per estalviar costos i conèixer gent", a més de promoure una reducció de la contaminació i del trànsit, explica Florent Bannwarth, director d'operacions de BlaBlaCar per a Espanya i Portugal.

Concretament, els vehicles compartits desplacen més d’un milió de conductors, segons dades de l’Associació de Vehicle Compartit d’Espanya. Entre les diferents modalitats hi ha el 'carpooling', que implica fer viatges amb altres persones a canvi de compartir despeses -com BlaBlaCar- i el 'carsharing', que consisteix en una flota de vehicles privats que es poden utilitzar lliurement -com Free2move-, pagant el servei per minuts, segons experts. També hi ha el 'ridesharing', que dona l'oportunitat de compartir el trajecte amb altres persones que van en la mateixa direcció, normalment a llarga distància (com UberPool), i el lloguer de vehicles particulars, per anunciar el mateix vehicle en línia quan no es fa servir (com SocialCar).

Aquesta revolució implica passar de la propietat a l'accés i existeix tant per a patinets com per a motos, autobusos i bicicletes, entre altres vehicles. “Encara s'utilitzen menys del que hauria de ser i cal que la gent comenci a pensar com es mou”, destaca May López, directora de Desenvolupament en Empreses per la Mobilitat Sostenible.

L'estudi de BlaBlaCar també demostra que aquestes modalitats poden tenir efectes sobre els hàbits de conducta dels usuaris. Per exemple, el 22% dels conductors de la plataforma redueix la velocitat quan comparteix cotxe, mentre que el 28% dels usuaris que utilitzen la plataforma com a passatgers retarden l'obtenció del seu carnet de conduir. A més, el 34% d'usuaris espanyols escullen combustibles més sostenibles des que fa ús de la plataforma i el 72% revisa la pressió de les rodes amb més freqüència.

La contractació dels serveis de ‘car sharing’ acostuma a realitzar-se a través del mòbil, per la qual cosa queden restringits a persones amb cultura digital i smartphone. "Fa 13 anys, els que feien servir la plataforma eren més joves, però l'edat mitjana actual ja és de 32 anys i s'allunya de la imatge de ser un servei per a estudiants", afegeix Bannwarth.

Creixement exponencial i sostenibilitat

S'espera que el 2035 hi hagi 7,5 milions de cotxes compartits circulant per Europa, segons l'estudi Car Sharing Unlocked d'ING. “Per arribar-hi, cal sensibilitzar la població perquè encara hi ha molta gent que no coneix aquestes alternatives. Però també és important que tots aquests models de negoci disruptius i col·laboratius compleixin tots els requisits sobre sostenibilitat.”, segons López. “Les formes més netes de mobilitat del cotxe privat són l'elèctric i després l'hidrogen. Avançar en aquesta direcció és molt important per promoure una sostenibilitat de futur”, afegeix el director d'Operacions de BlaBlaCar per a Espanya i Portugal. L'aplicació a Espanya, després de 13 anys, ha aconseguit situar el territori com el segon més madur al món, amb més de set milions d'usuaris. A més, hi ha molt marge de millora, tenint en compte que a França arriba a gairebé el 30% de la població. El cotxe compartit, segons l’informe de BlaBlaCar, estalvia 1,6 milions de tones d’emissions de CO2 anuals.

A dia d'avui, ja hi ha múltiples empreses que ofereixen aquests serveis. BusUp, per exemple, consisteix en un servei d’autobusos compartits per a empreses, mentre que Bluemove permet llogar cotxes per hores.

Ajuts per potenciar el transport compartit

El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma) ha atorgat 1.000 milions d'euros dels fons europeus de recuperació a 170 municipis i dos ens supramunicipals per descarbonitzar i digitalitzar la mobilitat urbana. I la compartida prendrà part de les subvencions, entre d'altres mètodes. "Els Ajuntaments podran fer més carrils per a transport públic, sensoritzar la qualitat de l´aire i les emissions del vehicle i afegir bicicletes o patinets de mobilitat compartida", segons la directora de Desenvolupament en Empreses per la Mobilitat Sostenible.