00%
Carregant

Què és el metanol verd, l’alternativa al combustible fòssil en el transport marítim

keyboard_arrow_down
Què és el metanol verd, l’alternativa al combustible fòssil en el transport marítim

El gegant del transport marítim danès Maersk ha triat Espanya per impulsar la descarbonització de la seva flota amb la creació de dues plantes d’e-metanol a Andalusia i Galícia

Per: Alexandra Costa

Maersk, una de les principals navilieres dedicades al transport de mercaderies d’àmbit global, ha causat sensació aquest dijous en l’ economia espanyola. El gegant del transport marítim danès ha triat Espanya per impulsar la descarbonització de la seva flota amb la creació de dues plantes a Andalusia i Galícia per produir metanol verd per al seu propi consum per tal de reduir les emissions de carboni a l’atmosfera, segons ha anunciat en un comunicat. En altres paraules, la inversió podria arribar als 10.000 milions d’euros fins al 2030 i crearia 85.000 llocs de treball, 5.000 de directes. Però, ¿què és el metanol verd, també conegut com a e-metanol? ¿És una alternativa real als combustibles fòssils?

Maersk és la segona naviliera més gran del món després d’MSC. Compta amb 750 barcos, 100.000 treballadors a 120 països i el 20% de la quota de mercat. El transport marítim és el fanalet vermell de la descarbonització, que no és cap altra cosa que el procés de reducció d’emissions, sobretot de diòxid de carboni (CO2) per aconseguir una economia global amb baixes emissions a través de la transició energètica.

Les navilieres llancen 11 gigatones de CO2 a l’atmosfera

Les xifres actuals espanten. L'últim informe de bretxa d’emissions de l’ONU avisa que les emissions van augmentar un 1,4% entre el 2019 i el 2022, arribant a un rècord de 51,5 gigatones de diòxid de carboni. A més, fa anys que les Nacions Unides alerten que un dels culpables de l’increment de gasos d’efecte hivernacle (GEI) és el sector navilier.

Segons el 'Quart Estudi de l’Organització Marítima Internacional (OMI) sobre els gasos d’efecte hivernacle del transport marítim', és el responsable d’abocar a l’atmosfera una mica més de 1.000 milions de tones de CO2 cada any (1 gigatona), el que suposa prop del 3% de totes les emissions d’origen humà. En un escenari en què no es prenguessin mesures, aquesta xifra es podria duplicar el 2050, segons els experts.

E-Metanol a través d’hidrogen renovable i CO2 capturat

Per això Maersk ha pres la decisió de descarbonitzar la seva flota. L’ energia verda triada és el metanol, un combustible baix en carboni que es pot fabricar a partir de la gasificació de biomassa, l’electricitat renovable i la hidrogenació del diòxid de carboni. Aquest últim procés es tradueix en molècules de CO2 capturades directament de l’atmosfera que se sotmeten a una reacció química.

Per aconseguir-ho és necessari un altre element renovable: l’hidrogen verd, que s’obté a través d’hidròlisi de l’aigua utilitzant energia sostenible com l’eòlica o la fotovoltaica. És després, a través de processos químics, quan s’acompanya de CO2, però en dosis molt menors que el combustible fòssil i, per tant, menys contaminant.

L’alternativa actual és el gas natural liquat

Mentre el metanol verd arriba al transport marítim, aquest ja té un combustible alternatiu. Es tracta del gas natural liquat (GNL), que necessita tancs aïllats capaços de mantenir una temperatura extremadament freda per conservar el seu estat líquid.