Ser sostenible o no ser: el nou mandat per a les empreses
00%
Carregant

Ser sostenible o no ser: el nou mandat per a les empreses

keyboard_arrow_down
Ser sostenible o no ser: el nou mandat per a les empreses

Directius de BBVA, Wallbox i el Celler de Can Roca urgeixen a veure la sostenibilitat com una oportunitat i gairebé l'única opció de supervivència

Directius de BBVA, Wallbox i el Celler de Can Roca urgeixen a veure la sostenibilitat com una oportunitat i gairebé l'única opció de supervivència.
Directius de BBVA, Wallbox i el Celler de Can Roca urgeixen a veure la sostenibilitat com una oportunitat i gairebé l'única opció de supervivència.

“Dos anys després d'haver col·locat la sostenibilitat al centre del negoci hi ha tres aprenentatges clars: és més gran del que pensàvem, va més ràpid del que pensàvem i és més global del que pensàvem”. I no obstant, en el discurs del director global de negoci responsable del BBVA, Toni Ballabriga, no hi ha cap escletxa de dubte: és inimaginable, diu, l'oportunitat que tenim al davant. Coincideixen amb idèntica seguretat el director financer de Wallbox, Jordi Lainz, i el copropietari del Celler de Can Roca, Joan Roca.

Tots tres van ser el plat principal d'una trobada organitzada pel BBVA i EL PERIÓDICO al Mas Marroch, espai dels germans Roca, precisament planejat per reflexionar sobre la importància de la sostenibilitat en el món empresarial. Així ho van posar efectivament de manifest els tres directius, que, conduïts per la periodista Elisabeth Carnicé, van acordar que no hi ha manera que una companyia sobrevisqui a llarg termini si no assumeix aquestes dinàmiques.

"L´univers de la sostenibilitat ens ha obert un món d´oportunitats", havia dit abans, a la inauguració de l´acte, el director regional de banca d´empreses i corporacions de BBVA a Catalunya, Joan Piera. “Al mateix temps és un repte i gairebé una necessitat: qui no sigui sostenible no serà viable”, va sentenciar.

Segons aquest directiu, el seu banc ha abordat la situació tant reduint la petjada de carboni pròpia com ajudant directament el teixit empresarial. En concret, el BBVA s'ha compromès a destinar 200.000 milions d'euros a finançar projectes verds fins al 2025.

“Cada vegada venen més empreses interessades a entendre aquesta sostenibilitat com una oportunitat de negoci”, va confirmar Ballabriga. "Estem enmig d'un canvi exponencial, malgrat que encara quedi molt per davant", va afegir.

Però, com s’ha de fer aquest salt? Primer, per a Joan Roca, assumint cadascú la seva part. "Els restaurants tenim molt a dir en qüestions de mobilitat i estalvi energètic", va assenyalar. Per exemple, utilitzen gots de vidre que abans eren culs d'ampolla o tamborets fets de porexpan reconvertit, i intenten cuinar coses de temporada que no impliquin transports d'un continent a un altre.

"És una transició: no s'han de canviar les coses d'un dia per l'altre", va opinar Jordi Lainz. “A poc a poc s'han d'anar adoptant models de mobilitat més sostenibles i aprofitar l'ocasió per tenir les infraestructures que els potenciïn”, va continuar aquest ambaixador de Wallbox. L'exemple més clar, diu, són les energies renovables, on Espanya té un camp de millora considerable.

"Hem de repensar-ho tot", va completar Ballabriga, que va aprofitar per insistir que l'empresa que s'avanci, "s'endurà la millor part del pastís".

Fondos europeos

Arribats a aquest punt, la bona notícia són els fons Next Generation. "Estem parlant d'oportunitat i de cop i volta ens han dit que hi ha 73.000 milions d'euros per aprofitar-la", va indicar Lainz, en relació amb les ajudes directes que canalitzarà el Govern gràcies a aquests fons europeus. "Pràcticament tots els plans de Brussel·les tenen a veure amb projectes relacionats amb la sostenibilitat, d'una manera o altra", va aprofundir.

En aquest sentit, va afegir el portaveu del BBVA, el repte és la gestió: reconduir el retard en l'arribada dels diners i fer les coses bé.

Tot i així, el que impera és l'optimisme. Tant és així, que els tres directius veuen oportunitats fins i tot en el munt de problemes que assetgen el teixit industrial i empresarial.

"L'entorn és complicat, però venim d'una altra situació complicada [la pandèmia] i el que hem vist és que no deixen de ser oportunitats", va assegurar el directiu de Wallbox. “Hi haurà petits frens a curt termini, però després vindrà un nou impuls”, va vaticinar ell mateix. “Ens fa el camí més difícil i complex”, va concordar el representant del BBVA. "Però a mitjà termini hi ha opció d'acceleració: potser és més difícil arribar a acords amb Rússia o la Xina, però [l'escenari actual] ens portarà a accelerar l’agenda encara més", va concloure.

I aquí un últim consell de part de tot el grup: no s’ha de buscar el sentit econòmic a tota aposta per la sostenibilitat, perquè en moltes àrees això no serà suficient. “Si ho veiem com un cost i ho volem acabar repercutint, el projecte no sortirà bé”, alerten. “[L'obligació de ser sostenible] és un tsunami que no para: o ens hi posem i surfegem, o ens ofegarà”.