El turisme sostenible s'imposa després de la pandèmia
00%
Carregant

El turisme sostenible s'imposa després de la pandèmia

keyboard_arrow_down
El turisme sostenible s'imposa després de la pandèmia

Un 91% dels viatgers espanyols pensen que viatjar respectant el medi ambient és vital

Per: Lorena Martín

La pandèmia va fer que es replantegessin molts aspectes de la societat. La manera de treballar i de valorar la llibertat i la salut han fet un tomb. I el turisme no s’ha quedat enrere. Un 91% dels viatgers espanyols pensen que viatjar de manera sostenible és vital, segons un estudi elaborat per Booking.com. A més, el 56% afirma que la pandèmia ha despertat les ganes de viatjar de manera més responsable amb el medi ambient en el futur. Concretament, el turisme sostenible és aquell que té plenament en compte les repercussions actuals i futures, econòmiques, socials i mediambientals per satisfer les necessitats dels visitants, de la indústria, de l'entorn i de les comunitats amfitriones, segons l'Organització Mundial del Turisme (OMT).

"La sostenibilitat ha entrat a poc a poc a l'agenda política i els turistes cada cop estan més conscienciats, i per això el sector ha de donar resposta", explica el director general de l'Institut Tecnològic Hoteler (ITH), Álvaro Carrillo. És lògic, tenint en compte que representa al voltant del 5% de les emissions mundials. “Actualment hi ha 15.000 hotels a Espanya i tots són conscients que tenir cura de l'entorn és un dels reptes principals a llarg termini. I és que, a més de repercutir en el benestar del client i del medi ambient, suposa millors resultats per a les empreses”, indica Carrillo.

Sensors, plaques fotovoltaiques o aixetes adaptades. Juan Carlos de León, director d'operacions de GF Hoteles (Grupo Fedola), explica algunes idees amb què es pot canviar el nivell de compromís en aquest aspecte. “Ens vam adonar que la gran quantitat de residus que es rebutgen després d'un bufet podien tenir un ús millor. Ara els mesurem per portar-los després a una horta on es fabrica compost de qualitat i es generen fruites i verdures que tornen una altra vegada als hotels”, explica De León. Als seus establiments hi ha un mínim del 80% d'energia que prové de fonts renovables, cosa que reduirà l'impacte de la petjada de carboni en un 70% en 12 anys, mentre que també s'han eliminat els plàstics d'un sol ús. "La calor que generen els aires condicionats es deriva a la piscina", afegeix el director d'operacions. Una altra opció és posar perlitzadors a les aixetes, on es barreja aire amb aigua i s'estalvia fins al 50% de l'H2O, sense alterar el confort.

El director general de l'Institut Tecnològic Hoteler (ITH) resumeix la sostenibilitat en tres nivells. En primer lloc, cal vigilar que no es comprometin recursos a llarg termini. També hi ha l'economia circular, que tracta que els residus passin a formar part del principi d'un altre cicle; i el turisme regeneratiu: “Si volem crear un hotel, amb aquest tipus de turisme es tractarà que l'entorn acabi millor del que estava abans de la seva implantació”, afegeix Carrillo. El director de l'ITH posa d'exemple que en un hotel on es va començar a posar una targeta a sobre de les tauletes, amb què els clients eren avisats que si no necessitaven tenir llençols nets cada dia la podien deixar a sobre el llit. “Hi va haver una gran acollida i no era un mètode nou, simplement van tenir una bona comunicació amb el client sobre el perquè de la iniciativa. Van aconseguir rentar el 60% de la roba de llit i estalviar el 30% dels detergents”, explica el director d'ITH. Els sensors en hotels, a més, permeten intercanviar informació d'un hotel a un altre i passar a tenir destinacions intel·ligents. Aquests sensors poden prendre decisions que repercuteixin positivament en l'ambient, com ara disminuir la temperatura i la humitat. “El resultat d'aquests projectes és una valoració positiva a les xarxes i bon posicionament de la marca. Hi ha pàgines web que vinculen les firmes amb la petjada de carboni”, sosté De León.

Injecció de fons

Els fons europeus Next Generation EU suposen una eina clau per dissenyar projectes tractors que permetin fer avançar aquesta indústria, estratègica per a Espanya. El pla de sostenibilitat turística creat pel Govern es compon d'un total de 3.400 milions d'euros entre el 2021 i el 2023 destinats a programes per a un sector "millor i més competitiu". Segons l'Executiu, el pla té per davant diversos reptes, com ara desestacionalització i diversificació en diversos tipus de turisme: esportiu, actiu, rural i d'interior, urbà, de compres, gastronòmic, enològic o d'esdeveniments; connectar amb el nou turista; desenvolupar entorns col·laboratius; o la seguretat. Les empreses, si volen una part del total, hauran de presentar projectes que modernitzin d'alguna manera el sector, promovent també la competitivitat d'Espanya.