La zona blava li va continuar costant diners a l’Ajuntament de Manresa els 3 darrers anys

La concessionària va facturar més de 23 milions d’euros a la capital del Bages en 18 anys 

Un usuari de la zona blava de Manresa

Un usuari de la zona blava de Manresa / Arxiu/Mireia Arso

Francesc Galindo

Francesc Galindo

La zona blava de Manresa torna a ser gestionada per l’Ajuntament després de 18 anys en mans de la concessionària Eysa (FCC). Abans de girar full resulta necessari fer balanç econòmic del que ha suposat i deixar constància que li va continuar costant diners a l’Ajuntament els 3 darrers anys malgrat gairebé duplicar el nombre de places per evitar-ho.

L’octubre del 2017 es va passar de 667 places de pagament a 1.182 amb una reducció de preu d’entre 18 i 48 cèntims l’hora.

L’objectiu era que la concessionària continués ingressant a l’entorn d’1,5 milions d’euros a l’any, però que tots els diners sortissin de la butxaca dels usuaris i que l’Ajuntament no hagués de posar diners per arribar a la quantitat acordada per pagar les obres de la Reforma i aconseguir beneficis.

Abans de gairebé duplicar el nombre de places, l’empresa concessionària facturava per sota dels 1,5 milions d’euros i, després, per sobre d’aquesta quantitat. 

L’ampliació de places es va fer perquè l’Ajuntament no hagués de pagar uns 250.000 euros anuals per complir el pacte amb l’empresa Eysa, del grup Fomento de Construcciones y Contratas (FCC), de finançament de la construcció de l’aparcament de la Reforma i la urbanització de la plaça.

Però mentre que el 2018 i el 2019 l’Ajuntament va aconseguir que la zona blava no li costés diners, la pandèmia i la situació posterior va fer que hagués de tornar a pagar.

El 2020 l’Ajuntament va abonar a Eysa 407.000 euros; el 2021, 164.000, i el 2022, 50.750, segons dades provisionals facilitades pel govern municipal.

Pel que fa als diners que van pagar directament els usuaris de la zona blava van ser a l’entorn d’1,5 milions el 2018 i el 2019, però van baixar fins a 1,2 milions el 2020 per enfilar després el camí de la recuperació amb 1,4 milions el 2021 i 1,5 milions el 2022.

Tot plegat perquè la concessionària mantingués el nivell d’ingressos acordat.

Els usuaris paguen més

Tota aquesta situació ha de canviar amb la gestió de la zona blava en mans de l’empresa municipal Forum per encàrrec de l’Ajuntament de Manresa, després de18 anys en mans de l’empresa Eysa i abans de l’empresa Parcosa, ambdues del grup Fomento de Construcciones y Contratas.

Però si el que es vol analitzar és la repercussió de l’increment de 515 places de zona blava a la ciutat, passant de 667 a 1.182 places, el resultat és que els usuaris han pagat més diners.

Els usuaris pagaven a l’entorn d’1,2 milions d’euros que han passat a ser 1,5 milions, excepte el 2020 i el 2021.

En els darrers 18 anys, l’empresa concessionària haurà facturat un total de 23,5 milions d’euros, dels quals 20,9 milions per venda de tiquets i 2,6 milions aportats per l’Ajuntament per garantir els ingressos pactats.

La zona blava va tornar a ser gestionada per l’Ajuntament el passat 26 de maig. Les noves tarifes són d’1,50 euros l’hora a la zona blava, 1,30 euros a la zona taronja (situada a la segona corona), 75 cèntims l’hora per als vehicles de zero emissions i sis euros per l’anul·lació de denúncies.

Subscriu-te per seguir llegint