Ferrocarrils millora les vies entre Manresa i Olesa per prevenir els efectes del clima

La companyia inicia els treballs per renovar 6.500 travesses a la línia Llobregat-Anoia per evitar la dilatació de carrils per les altes temperatures

Les obres, que compten amb un pressupost d'1,8 milions, pretenen garantir l’operativitat del servei davant les incidències climàtiques

L'equip tècnic treballa a Manresa per renovar les travesses de les vies de la línia Llobregat-Anoia de Ferrocarrils

L'equip tècnic treballa a Manresa per renovar les travesses de les vies de la línia Llobregat-Anoia de Ferrocarrils / MIREIA ARSO

Laura Serrat

Laura Serrat

Els efectes del canvi climàtic porten les companyies ferroviàries a buscar estratègies perquè les infraestructures dels trens siguin més resistents quan es produeixen episodis de pluges, de vent o d'altes temperatures. Amb aquest objectiu, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha iniciat aquest cap de setmana els treballs per renovar 6.500 travesses de les vies en diferents parts del traçat entre Manresa i Olesa de Montserrat de la línia Llobregat-Anoia. L'actuació, que abasta una longitud total de 4 quilòmetres, pretén prevenir la dilatació de carrils que es produeix durant els episodis d'altes temperatures i que impedeix que els trens puguin circular en la velocitat habitual.

"El canvi climàtic genera cada vegada episodis meteorològics més extrems i les infraestructures viàries actuals no estan adaptades a aquesta situació", posa en relleu el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Antoni Segarra. Per aquest motiu, assenyala que actualment una part important de les inversions de la companyia se centren a dur a terme actuacions preventives que "ens permetin tenir una infraestructura ferroviària més preparada per a la nova situació, en què cada vegada són més freqüents les pluges torrencials, els temporals de vent o les altes temperatures, que també poden afectar el funcionament del servei".

Precisament, els treballs que es duen a terme aquest cap de setmana han consistit a renovar les travesses més antigues de les vies, que es trobaven al final de la seva vida útil, per unes de noves que s'adapten millor a les condicions d'altes temperatures. El director de Xarxa Ferroviària i Projectes de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Pere Mateu Soler, explica que amb les travesses actuals, quan s'enfilen les temperatures, "la via tendeix a dilatar-se provocant un moviment transversal que popularment es coneix com a garrot, que succeeix quan la via es desplaça cap a un dels costats i queda deformada", detalla Soler, que afegeix que els revolts són els punts de la via més susceptibles on es produeixen dilatacions de carril.

En aquest sentit, en deu revolts concrets del traçat de la via, s'han incorporat unes travesses renovades que, com a novetat, algunes d'elles incorporen tacons de formigó a la zona de contacte amb el carril. "Les travesses que incorporem de nou són més pesades i, a més, tenen aquests tacons que permeten un fregament més gran amb el balast, que és la pedra del voltant de les vies, i aporten més rigidesa", detalla Soler. D'aquesta manera, s'aconsegueix que els carrils guanyin resistència lateral i no tinguin dilatacions en episodis d'onades de calor o en dies amb un gran contrast tèrmic entre les temperatures mínimes i màximes.

El president de Ferrocarrils assegura que les millores es traduiran en una major resistència de la infraestructura ferroviària davant dels fenòmens meteorològics. "Quan es produeix una incidència o alguna pertorbació en les vies, els trens han de circular més lents i això és el que pot comportar retards en algunes línies", indica. Per aquest motiu, destaca que amb aquesta actuació, que té un cost d'1,8 milions d'euros i que s'engloba dins del Pla d'Adaptació al Canvi Climàtic de la Infraestructura Ferroviària de FGC, es vol "prevenir les incidències que puguin aparèixer a conseqüència dels efectes del canvi climàtic", subratlla Segarra.

La instal·lació d'aquest nou tipus de travesses, combinada amb la renovació de travesses de fons pla, es duu a terme a la línia Llobregat-Anoia perquè és d'ample mètric, el tipus de via més exposat a aquesta incidència. Fins ara, Ferrocarrils ja havia provat amb èxit aquestes travesses amb tacons en alguns revolts del ramal de Martorell a Igualada de Ferrocarrils. La intervenció d'ara en aquest tram de Manresa a Olesa és la primera d'envergadura en aquest sentit.

Les obres continuaran el desembre

La renovació de les 6.500 travesses ha començat aquest cap de setmana coincidint amb el tall del servei ferroviari motivat per les obres de manteniment dels túnels de la Puda i de Firmat i dels ponts metàl·lics de Marganell, Boades i carretera de Vic, cinc infraestructures que es troben en el tram Manresa-Olesa.

Els treballs continuaran el cap de setmana 2 i 3 de desembre, quan es tornarà a tallar la circulació ferroviària del tram Manresa-Monistrol (dissabte i diumenge) i del tram Monistrol-Olesa (des de l'inici del servei fins a les 9h i des de les 20h fins al final del servei). Igual que aquest cap de setmana passat, el servei en aquests dos trams, durant les franges d'afectació, es prestarà amb busos alternatius. Els treballs es completaran en dies posteriors, ja únicament en horari nocturn.

Paral·lelament, també s'estan renovant les travesses d'algunes corbes del ramal d'Igualada de la mateixa línia Llobregat-Anoia, on les travesseres actuals, en aquest cas, sí que es troben encara dins del període de vida útil. Per aquest motiu, en els revolts elegits, s'ha optat per renovar una de cada quatre travesseres, amb l'objectiu de reforçar la resistència lateral de la via en aquestes corbes.

Subscriu-te per seguir llegint