700 alumnes de l'escola Fedac de Manresa ocuparan les places per defensar el medi ambient

Aquest curs volen fer realitat un refugi climàtic al pati que pugui estar obert al barri 

Un grup d’alumnes va explicar el projecte al regidor d’Ensenyament, Pol Huguet

Un grup d’alumnes va explicar el projecte al regidor d’Ensenyament, Pol Huguet / Arxiu particular

Redacció/G.C.

Els alumnes de l’escola Fedac de Manresa de tots els nivells educatius, un total de 724, ocuparan el proper 23 de febrer diverses places i espais de Manresa per, a través de diferents accions artístiques, reivindicar la necessitat de tornar a connectar amb la natura i, alhora, per donar a conèixer el projecte per crear un refugi climàtic al pati de l’escola que sigui referent més enllà de l’àmbit escolar.

Ja fa un parell de cursos que l’escola Fedac Manresa va iniciar un projecte a tot el centre, des d’infantil fins a batxillerat, per treballar els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Van elaborar infinitat de projectes que els va permetre endinsar-se en el contingut dels ODS i van estudiar l’entorn i les conseqüències de les seves actuacions per entendre que han de protegir el planeta i actuar de manera sostenible per no hipotecar el desenvolupament de les futures generacions. El recull de projectes de totes les etapes de l’escola va quedar plasmat en una exposició a la Casa Lluvià, que va obrir portes el 16 de juny del 2022

L’any passat, van decidir continuar aprenent en aquesta direcció i centrar-se en el que podien millorar del seu entorn més pròxim. Per aquest motiu, van decidir que el projecte mare seria establir una cooperativa en el marc del bé comú per elaborar accions que els portessin a canviar el pati de l’escola i convertir-lo en un refugi climàtic obert al barri.

Van estar treballant de la mà del COAC i d’un arquitecte, Sergi Burgada, per establir les necessitats de la comunitat en aquest espai i van elaborar diverses propostes de com podia ser. 

Fer ressò del projecte

Enguany, volen que aquest refugi climàtic es faci realitat. Per materialitzar-lo, s’han plantejat fer ressò del projecte que duen a terme amb l’acció que es realitzarà el proper divendres 23 de febrer en diversos espais públics de Manresa per reivindicar la necessitat de renaturalitzar-los, i ho faran amb el llenguatge de l’art. 

Durant uns 30 o 45 minuts, a la plaça Major, a la Plana de l’Om, a la plaça de Sant Domènec, a Crist Rei, a la plaça de la Font de les Oques, al pati al del Kursaal i al del Casino, es duran a terme, simultàniament, accions que desenvoluparan els alumnes de tots els nivells educatius de l’escola, que aniran des de la lectura de manifestos fins a la representació i la lectura de poesies, interpretacions musicals i la mostra d’instal·lacions artístiques. 

Amb aquesta intervenció volen reivindicar «la necessitat de tornar a les arrels, de recuperar la connexió i reconciliar-nos amb la mare Terra, amb una conscienciació de necessitat de canvi i amb accions significatives i compromeses amb el medi ambient». 

Una tria gens arbitrària

La tria del 23 de febrer, en el marc de la Festa de la Llum, no ha estat arbitrària. Per explicar-ho, l’escola remet a l’esforç col·lectiu que van fer els manresans del segle XIV per superar els entrebancs que els van anar sorgint per poder construir el canal de la sèquia.

Aquest curs, el lema dels 27 centres Fedac és Viu naturalment. L’escola explica que va molt més enllà de tenir cura de la natura, que «és tenir cura de nosaltres, perquè nosaltres som natura i nosaltres formem part d’aquest Tot». Defensen que, «si vivim naturalment, donarem fruit, trobarem aquest equilibri que ens portarà a viure en plenitud, i l’alumnat tindrà un perfil de sortida compromès amb el món».

Per iniciar tot aquest treball a l’escola, obert a la ciutat, els directors pedagògics del centre van entrevistar-se amb Pol Huguet, regidor d’Ensenyament, amb qui van intercanviar idees i propostes.

Subscriu-te per seguir llegint