Manresa prova un microbús pel Centre Històric per oferir el servei que el comerç reclama fa 15 anys

El vehicle elèctric ha comprovat si passava pels carrers; a la Baixada del Pòpul ha tingut problemes

La intenció és tenir l'estudi econòmic i el traçat a mitjan d'any; després, es farà la prova pilot

El servei, que donarà Bus Manresa, arribarà a punts turístics com el Santuari de la Cova

Manresa prova un microbús elèctric pel Centre Històric

Gemma Camps

Gemma Camps

Gemma Camps

Fa 15 anys que l'Associació de Comerciants de Sobrerroca, plaça Major, Sant Miquel i Voltants reclama a l'Ajuntament de Manresa un microbús que arribi al Centre Històric. Finalment, aquest dimecres al matí, un vehicle cent per cent elèctric del fabricant xinès Yutong, de 7 metres de llargada i 2,30 d'amplada, ha fet una primera prova pels carrers d'aquest sector de Manresa per comprovar si passava pels vials, alguns dels quals són especialment estrets. No ha tingut problemes, llevat d'algun punt com la Baixada del Pòpul, on el conductor ha hagut de maniobrar i de demostrar les seves habilitats per superar la prova. En aquest mateix vial ja va quedar encallada una de les carrosses en la darrera cavalcada de Reis.

Completada aquesta «prova de maniobrabilitat», que ha durat un parell d’hores, el proper pas, ha avançat el regidor d’Urbanisme i Mobilitat, Carles Garcia, passa per fer un estudi de la viabilitat econòmica i un de la ruta per, seguidament, realitzar una prova pilot «per avaluar, finalment, la implantació d’aquesta línia al Centre Històric»

Ha concretat que la intenció és que a mitjans d'any estiguin fets els dos estudis. En canvi, no ha pogut precisar quan es farà la prova pilot, perquè, ha argumentat, dependrà de la disponibilitat de vehicles per portar-la a terme, perquè "estan molt demandats". Segons el que es va dir sobre aquest tema en el Ple municipal del novembre passat, la prova serà enguany, de manera que la potencial implantació es podria fer entre final d'aquest any i l'arrencada del vinent. En l'esmentat Ple, el govern manresà es va comprometre a estudiar la viabilitat d'un microbús al Centre Històric a través d’una proposició que va presentar Junts i que va obtenir el suport de tots els grups municipals, llevat de Vox, que es va abstenir.

Quan comenci a funcionar, si ho acaba fent, la nova línia l'operarà Bus Manresa, que ja opera les altres línies del bus urbà de Manresa. Si bé el model de microbús que s'ha provat avui podria no ser l'escollit finalment, en el cas que sigui un altre, serà un model molt semblant.

El microbús ciruculant pel carrer de Santa Llúcia de Manresa

El microbús ciruculant pel carrer de Santa Llúcia de Manresa / Oscar Bayona

Passarà per la Cova

El traçat inclourà passar per punts turístics estratègics del Centre Històric, ha informat Garcia, demanat per aquest diari. Un d'ells serà el Santuari de la Cova, de manera que el microbús circularà per la Via de Sant Ignasi per arribar-hi, on aviat hi haurà un altre punt d'interès, com és el Museu del Barroc de Catalunya.

Alonso ha concretat que el disseny dels itineraris finals també ha de servir per decidir "de quina manera podem acostar la ciutadania que ho necessiti al rovell del Centre Històric. Això pot passar entrant fins al porxo de l'ajuntament amb el bus, que no entenem que sigui l'opció més operativa, o acostant-nos a la base de l'ascensor del carrer de Santa Llúcia" que connecta aquest vial amb la plaça Major. "Això és el que acabarem de determinar". De fet, ha dit que "el carrer de Santa Llúcia seria una aposta gairebé segura perquè permet una fàcil penetració i connecta molt bé". També ha citat que "la banda de Barreres serà, a mitjà termini, un punt d'entrada important per al servei". Ha assegurat que, mentre han fet la prova, cada vegada els ha "fet més patxoca, pensant en els futurs usuaris". Alhora, ha destacat que "hi ha una més que considerable maniobrabilitat per tots els carrers per on hem passat", amb "algunes excepcions".

El vehicle de Yutong té una capacitat per a 12 persones assegudes i de 30 entre les que vagin assegudes i les que vagin dretes. És cent per cent elèctric, amb un disseny de darrera generació. Bus Manresa s'ha encarregat de cercar-lo per fer la prova, ha agraït Garcia. A banda d'ell i d'Alonso, en el recorregut els han acompanyat personal de Bus Manresa i de l'empresa fabricant del microbús, que és nova al mercat estatal. Un dels seus tècnics ha explicat a Regió7 que de microbusos com el que ha voltat per Manresa ja n'hi ha d'operatius a França i a Portugal. També a Qatar, on tenen moltes unitats des de la Copa Mundial de Futbol del 2022. Yutong treballa al centre de la Xina, a la província amb més habitants. Hi viuen més de 100 milions de persones.

Participants en el recorregut amb microbús pel Centre Històric de Manresa, entre regidors, tècnica de l'Ajuntament i personal de Bus Manresa i del fabricant Yutong

Participants en el recorregut amb microbús pel Centre Històric de Manresa, entre els regidors Alonso i Garcia, la cap de secció de Via Pública i personal de Bus Manresa i del fabricant Yutong / Oscar Bayona

Els precedents

A banda de la reivindicació històrica dels comerciants, Garcia ha recordat que dotar el Centre Històric de transport urbà "també està dins del Pla de Mobilitat Sostenible Urbana de Manresa, aprovat inicialment i que ben aviat també aprovarem definitivament. El que busquem és donar resposta a aquesta demanda que el transport públic penetri específicament dins del Centre Històric i del Barri Antic". Alonso hi ha afegit que "una de les característiques del Centre Històric és que hi ha un percentatge important de gent gran que hi viu, a la baixa, i una notòria manca d'accessibilitat als llocs estratègics on s'han de fer determinats tràmits o si s'ha d'anar al CAP". Uns problemes que es podran solucionar si es posa en marxa el nou servei.