Aules amb equips de govern escollits democràticament per tot l’alumnat en un procés electoral amb tota regla. Aquesta és la base del projecte d’innovació pedagògica «Educant en democràcia», que des de fa tres cursos aplica l’Institut Escola de Castellterçol per fer un sistema educatiu més democràtic i inclusiu. La iniciativa ha estat guardonada amb el Premi Participa en l'Escola 2022, que reconeix experiències de participació o de foment dels valors democràtics en centres educatius de primària i secundària. El centre ha rebut aquest divendres el guardó, organitzat des del Departament d’Acció Exterior i Govern Obert i el Departament de la Presidència.

La comunitat educativa de Castellterçol ha estat guardonada per la seva implicació en el foment de la participació i els valors democràtics a través del projecte educatiu de l’institut escola «Educant en democràcia». La iniciativa proposa fer unes assemblees democràtiques on debatre i resoldre problemes, que organitza i lidera l’equip de govern escollit pels alumnes de cada curs, que està format per un cap de govern, un sotscap i un conseller.

Entrega del diploma que acredita el premi, aquest divendres al matí IE Castellterçol

«Educant en democràcia» és, segons el director de l’Institut Escola de Castellterçol, Pau Gaitán, «un simulacre d’una democràcia representativa i funciona com un ajuntament i cada classe té el seu equip de govern», que s’escull democràticament amb unes eleccions amb candidatures i campanya electoral inclosa. D’aquesta manera, el projecte pretén «fomentar la participació entre l’alumnat i la comunitat educativa».

El projecte de centre simula una democràcia representativa i cada classe té el seu propi equip de govern

Segons el director del centre, es tracta «d’un procés seriós». Els alumnes es presenten en grups, amb un treball cooperatiu, «que funcionen de manera similar als partits i fan propostes de programa electoral». A principi de curs, s’estableix un dia de votació, que es prepara amb tot detall: hi ha campanya electoral, un cens, l’alumnat s’ha d’acreditar per votar i se segueix la llei D’Hondt a l’hora de fer el recompte de vots. En el procés electoral, també es treballa «la coeducació, es busca la paritat i es potencia el lideratge femení», explica Gaitán.

Membres de la comunitat educativa i autoritats durant l'entrega del premi IE Castellterçol

La iniciativa es va engegar el curs 2020-2021 amb un grup classe i s’ha anat estenent fins a convertir-lo en un projecte de centre, que actualment desenvolupa tot l’alumnat des de tercer de primària fins a quart d’ESO. El projecte «busca l’autogestió i l’autoavaluació de l’alumnat, que es canalitza mitjançant les assemblees d’aula». El projecte els permet «fer un treball molt transversal de tots els àmbits». En el matemàtic poden treballar, per exemple, «percentatges, sumes, restes o operativitat» i, en el lingüístic, aspectes com «articular un discurs oral per la campanya electoral o com fer un correu electrònic correctament». «Educant en democràcia» ja ha despertat l’interès d’altres centres educatius del país com l’escola Valldeneu de Sant Martí de Centelles, que ja estudia la seva implementació.

Entrega del guardó

L’institut escola de Castellterçol ha rebut oficialment aquest divendres el Premi Participa a l’Escola pel projecte «Educant en democràcia» de mans del director general de Bon Govern, Innovació i Qualitat Democràtiques del Departament de la Presidència, Jaume López, i la directora general d’Alumnat del Departament d’Educació, Anna Chillida. El premi, que inclou fins a 8.000 euros i un diploma de reconeixement, té per objectiu crear una escola més democràtica amb alumnes més actius i compromesos en la seva comunitat educativa.