Els ‘vapers’ ressuciten el sector del tabac popularitzant l’hàbit de fumar

Aquests aparells van néixer com una alternativa al tabac menys perjudicial i com a eina per deixar-lo 

La gran quantitat de sabors i el seu fàcil accés l’han popularitzat entre els nens i els adolescents

Els 'vapers' s'han estès entre els joves

Els 'vapers' s'han estès entre els joves / FREEPIK

Álex Soler

Álex Soler

La tecnologia ho abasta tot. Ha irromput en les nostres vides per revolucionar totes les activitats quotidianes. Cuinar, passar l’estona, llegir, estudiar, comunicar-nos... Tot ha canviat. Fins i tot fumar, ja que l’arribada dels cigarrets electrònics, els coneguts com vapers, han canviat les regles del joc. Cada cop és més habitual veure gent canviant la cigarreta de sempre pel vaper i poc a poc estan guanyant cota de mercat als productes més tradicionals. Tot i que es venen com una alternativa «més sana» al tabac, la seva expansió no és positiva, ja que ha suposat també una nova embranzida per un sector que buscava desesperadament com tornar a dominar el joc.

Els vapers van arribar com un mètode per deixar de fumar, prometent una dosi més petita de nicotina i nous sabors com a un substitutiu del tabac. Tot i que molts afirmaran que han deixat de fumar gràcies als vapers, molts també podrien afirmar que han començat a fer-ho. A més, cal recordar que fumar amb un vaper també és fumar i que, tot i que no tots els líquids que serveixen per carregar l’aparell tenen nicotina ni substàncies addictives, sí poden contenir altres cancerígens.

Això és especialment important perquè cada cop hi ha més menors d’edat que "vapejen", menors que, en ocasions, són nens. Aquest fet es produeix per culpa de la falta d’una regulació adequada per impedir l’accés dels més joves a l’aparell, tant dels dispositius amb nicotina com sense nicotina. De fet, aquest buit legal permet que es comercialitzin dispositius amb formes infantils o colors llampants que criden l’atenció dels infants. Aquests aparells es poden adquirir fàcilment per Internet, la qual cosa facilita l’accés dels menuts a l’aparell perquè, tot i que cal tenir més de 18 anys per comprar-lo en un establiment físic, a Internet el control és molt més suau.

La perillosa jugada mestra del sector del tabac

Les lleis antitabac van fer molt de mal a una indústria que, tot s’ha de dir, ha sobreviscut fàcilment a la fi del fum als llocs tancats, als bars i als espais com hospitals i escoles i a la fi de la publicitat explícita, tot i que hi ha molts exemples de publicitat subliminar arreu. No obstant, aquestes empreses han trobat en el vaper no només una manera d’esquivar certes regulacions, sinó la millor publicitat possible, convertint l’aparell en un instrument de normalització de l’hàbit de fumar. De fet, ja s’ha demostrat que, a partir dels 14 anys, els vapers s’han convertit en la porta d’entrada al tabac. Amb els nens, el cas és més greu, ja que introdueixen un hàbit innecessari en el seu desenvolupament que probablement mantindran en el futur.

Des de l’OMS i entitats específiques com la SEPAR, la Societat Espanyola de Pneumologia i Cirurgia Toràcica, s’està instant als governs a actuar per endurir l’accés als vapers, per fer que tinguin la mateixa consideració que el tabac i per prevenir la incorporació de nous fumadors. En el cas espanyol, recentment s’ha manifestat la voluntat d’endurir la llei antitabac ampliant a les terrasses, les platges i els cotxes on hi viatgin nens o dones embarassades els espais on no es pugui fumar. No obstant, també s’ha admès que els vapers tindran la seva pròpia regulació adaptada. Quin serà el resultat encara no se sap, però cada cop hi ha més veus que s’alcen en contra dels cigarrets electrònics.