«La caiguda de la fibra ha causat danys que no es poden quantificar»

Els alcaldes de Sant Llorenç de Morunys, la Coma i la Pedra i Guixers manifesten les seves queixes davant «els freqüents problemes que pateixen amb la fibra i internet» de Movistar

Un datàfon en una cafeteria de Sant Llorenç de Morunys, al Solsonès | MAR MARTÍ/ACN

Un datàfon en una cafeteria de Sant Llorenç de Morunys, al Solsonès | MAR MARTÍ/ACN / xavi moraleda. solsonès

Xavi Moraleda

El passat diumenge una avaria de Movistar va deixar els municipis de la Vall del Lord del Solsonès sense fibra i servei telefònic durant catorze hores, aproximadament. Era final del pont, i bona part d’aquests municipis amb un extra de població temporal, turista. Els alcaldes dels municipis de Sant Llorenç de Morunys, la Coma i la Pedra i Guixers traslladen a Regió7 les seves queixes al respecte, ja que, segons esmenten, aquest és un problema habitual a la zona i va causar danys als comerços de la zona, pel fet que Movistar és la companyia que gestiona els seus servidors.

L’alcalde de Sant Llorenç de Morunys, Francesc Riu, va explicar que la connexió va començar a fallar el diumenge 10 de desembre al voltant de la 1 de la matinada. Quan va trucar a l’empresa de telefonia li van comunicar que l’avaria estaria solucionada a 2/4 d’1 del migdia, però no va estar fins a les 15 h que va el servei va tornar a entrar en funcionament. A més a més dels veïns, les afectacions va afectar els establiments turístics i la restauració.

«La situació és una vergonya»

Segons explica l’alcalde de la Coma i la Pedra, Gerard Bajona, quan es va posar en contacte amb un responsable de Movistar, li van dir que l’avaria responia a «una sèrie de problemes a la xarxa, però que ja havien enviat a un equip per tal de reparar-ho i que no trigaria gaire a solucionar-se». Bajona valora la situació com a «vergonyosa, ja que en ple segle XXI, en l’era tecnològica, aquests problemes no haurien de tenir lloc». A més, afegeix que la Coma i la Pedra «és un municipi turístic i no ens podem permetre el luxe que en ple pont la gent no pugui consumir en cap servei de la localitat i, ni tan sols, pagar amb targeta».

L’alcalde de Sant Llorenç de Morunys afegeix que no es tracta d’un problema puntual, sinó que és recurrent. De fet, assegura que durant el darrer any han sovintejat aquesta mena d’avaries i, justament, a principis d’aquest desembre van patir una situació semblant que els va deixar incomunicats durant quatre hores. A més, Francesc Riu, manifesta que «la Generalitat està al corrent de la situació, i la delegació del Govern també», però així i tot els problemes continuen presents a causa de la «falta d’inversió».

Com explica Jordi Selga, alcalde de Guixers, al seu municipi no tenen fibra, per tant, no es va veure afectat en aquest sentit. Tenen el problema tot l’any. Els abonats a Movistar sí que van patir la caiguda del servei. Selga va mostrar la seva sorpresa davant del fet que aquest problema passi tan sovint. «Entenc que la xarxa pot fallar i es pot espatllar puntualment, al final res funciona correctament al 100%, però el problema és que passa massa freqüentment», afirma.

Afectacions als municipis

L’estació d’esquí de Port del Comte, situada a la localitat de la Coma i la Pedra, també es va veure afectada per la caiguda de la xarxa. El seu director, Albert Estella, explica que per tal de revertir els problemes que tenien van haver de buscar alternatives, com «optar pel servei d’una altra companyia telefònica amb què treballen i amb l’ús d’emissores de radioaficionats». Van haver de repartir-les arreu de les pistes per poder estar comunicats en cas que hi hagués qualsevol incidència que requerís els serveis mèdics i per altres gestions internes. Estella assegura que la situació «va ser un caos, perquè el web fallava i no van poder actualitzar les dades de l’estació i, per tant, la gent no tenia manera de saber si el Port del Comte estava obert o tancat».

Els restaurants també es van veure afectats, com la Brasa de Sant Llorenç de Morunys. La seva cap, Almudena Fernández, esmenta que «ho van viure molt malament, la gent volia trucar per demanar taula, però es trobava que no podien», a banda que va «notar que va haver-hi molta menys feina de la que correspondria». Davant d’aquesta situació, Fernández no pot evitar preguntar-se la quantitat de «gent que no va venir al restaurant perquè es pensava que estava tancat».

[object Object]

L’alcalde de Sant Llorenç de Morunys, Francesc Riu, va proposar als alcaldes de les altres dues localitats afectades, la Coma i la Pedra i Guixers, formalitzar una queixa conjunta per mostrar les seves posicions envers els problemes amb la xarxa. D’aquesta manera, exerciran pressió sobre l’Administració i la companyia de la xarxa, per tal que les avaries no afectin tan sovint.

Jordi Selga, alcalde de Guixers, manifesta que «s’ha arribat a un punt en què la situació és insostenible». Com explica, queden pendents moltes intervencions de millora de la xarxa, reparacions o manteniments, però nota que «no estan fent absolutament res».

D’altra banca, Gerard Bajona, l’alcalde de la Coma i la Pedra, assegura que «no es poden quedar amb els braços plegats davant d’aquesta situació i la seva intenció és tirar endavant aquesta queixa per posar fi a la present situació».

Subscriu-te per seguir llegint