Els Mossos avisen de l'última estafa: suplantadors de DHL

Un camió de DHL

Un camió de DHL / El Periódico

Lola Gutiérrez

Les estafes estan a l'ordre del dia, i els sistemes de comunicació mòbil són el gran canal que empren els delinqüents per a cometre pràctiques fraudulentes sense deixar rastre. Correus electrònics, trucades i missatges de text són les principals vies per les quals es desenvolupa l'activitat d'estafadors, que empren tècniques de tota mena per a passar inadvertits.

Recentment, els Mossos d'Esquadra han advertit d'una nova estafa per mitjà de la suplantació de DHL, empresa de logística internacional especialitzada en el repartiment de paquets a domicili. "Suplanten DHL i t'envien aquest missatge per un lliurament que tens pendent. No segueixis l'enllaç, és una estafa", ha avisat el cos policial a X (abans Twitter).

Tal com es mostra en la captura de pantalla adjunta, el format del text és pràcticament idèntic al qual la companyia utilitza per a comunicar als seus clients l'estat de la seva comanda i la data estimada de lliurament d'aquest.

Què és el 'phishing'?

Cal recordar que aquesta tècnica, batejada com 'phishing' ('pesca'), és una vella coneguda dels departaments de ciberseguretat. Bàsicament, consisteix a enganyar l'usuari fent-se passar per una institució de confiança perquè aquest accedeixi a un enllaç que el traslladi a una pàgina externa, moltes vegades imitant l'aparença d'unes altres. Una vegada allí, per mitjà de formularis, els estafadors aconsegueixen fer-se amb dades confidencials com a contrasenyes o codis d'accés a comptes bancaris.

A Catalunya, els Mossos estimen que es produeixen al voltant de 100.000 temptatius de 'phishing' a l'any per diferents vies.