Tocs de ciència

Els robots servicials

S’entén per robot aquell dispositiu o mecanisme articulat que desenvolupa moviments o funcions donades per supervisió humana directa, a través d’un programa informàtic predefinit o seguint un conjunt de regles generals, utilitzant intel·ligència artificial. En definitiva, «un robot és un dispositiu governat per algoritmes».

Robot del restaurant PuntZero de Cardona servint copes

Robot del restaurant PuntZero de Cardona servint copes / arxiu/oscar bayona

Josep Maria Casas i Sabata

Josep Maria Casas i Sabata

Actualment, la robòtica impregna moltes de les facetes de la vida, d’aquí la seva necessitat. Es coneixen multitud de tipus de robots, cal destacar, els robots domèstics; robots que s’apliquen en medicina, teràpies i cirurgia; robots en la indústria; robots en l’automatització de l’agricultura i la ramaderia; robots androides o humanoides; altres robots s’apliquen a l’educació o a la recerca, robots militars... alguns són imprescindibles en casos d’emergències, com l’accident de la central nuclear de Fukushima; per desactivar bombes o manipulació de residus tòxics, entre moltes altres.

La pandèmia

La pandèmia de la Covid-19 ha estat un revulsiu pels denominats robots socials. Aquests estan preparats per actuar en entorns humans i han esdevingut indispensables per realitzar tasques que podien suposar un greu risc si les feien les persones. Així s’expressava la investigadora en aplicacions de la robòtica en el benestar social i psicològic, la sallentina Laura Aymerich-Franc, doctora en comunicació i investigadora Ramón y Cajal a la Universitat Pompeu Fabra: «Ja no veiem els robots com un enemic, sinó com un aliat contra el virus».

Els mateixos consumidors perceben que la interacció com ajuda o entreteniment en residències de gent gran, col·laborant per fer la compra, assistents en hotels o restaurants, turisme, etc. són d’una valuosa aportació i donen una gran seguretat.

Restaurants amb robots cambrers

Aquest tipus de robots d’hostaleria tenen la seva procedència de països asiàtics, però actualment és corrent trobar-ne a la majoria dels països europeus, també a Espanya i a Catalunya. Aquests robots poden preparar una amanida; cuinar una truita perfectament, fer una hamburguesa o una pizza amb total precisió i rapidesa, servir una canya, preparar tres cafès en 40 segons i molt més.

L’any passat el mític restaurant 7 Portes, que és un dels referents més emblemàtics de la capital catalana i que sempre ha combinat tradició amb modernització, va celebrar els seus cent vuitanta-cinc anys d’història tot incorporant un robot com a complement en la tasca dels seus cambrers.

El Japó està assajant treballar conjuntament humans i robots, asseguren que aquests no tenen per què disminuir les possibilitats de treball pels humans, donant la possibilitat, fins i tot, que persones amb alguna discapacitat puguin tornar a la vida laboral. En aquest cas s’impulsen cafeteries que cerquen a persones amb discapacitat que puguin treballar des de casa. Treballen amb robots controlats de forma remota, en aquest cas el robot disposa d’una interfície preparada per ser operada a través d’una tauleta tan sols amb un moviment dels ulls. Persones que parteixen alguna malaltia que limita els seus moviments, com lesions de la medul·la espinal o malalties neurodegeneratives progressives com l’esclerosi lateral amiotròfica, usen el robot per observar tot el seu entorn, parlar amb els clients i transportar objectes.

El bar restaurant PuntZero, del nucli antic de Cardona, tenen un nou ajudant que els és de gran utilitat per descongestionar el servei quan hi ha pics de feina. És un robot, que de moment només serveix copes, però més endavant també cuinarà i prepararà alguns plats, d’elaboració senzilla però de molta eficàcia per al personal, per la seva multifuncionalitat, amb possibilitats tant de servei al client com de cuina i elaboració de plats. Quan no està girant l’hamburguesa pot estar posant cerveses, indica, Xavi Jané, responsable del bar restaurant. El robot es desplaça pels 6 metres de la barra sobre uns raïls, i treballa per les dues bandes: per la part frontal posa les begudes, i per l’altra prepararà el menjar, quan més endavant s’activi aquesta funció. En tot cas, el producte final abans de servir sempre passarà per algú que ho controlarà i ho verificarà.

Quan arribarà a casa el robot social

La creixent necessitat de mà d’obra en el sector de serveis i assistencial, promou el disseny de robots que puguin interactuar amb les persones, bé sigui atenent discapacitats i gent gran, fent de recepcionistes, dependents en centres comercials, però també, actuant de mestres de reforç o mainaderes. Aquest tipus de robòtica social està pensada per prestar serveis del sector domèstic, i els equips estan dotats de veu humana i es comuniquen amb gestos o la mirada, són els que de forma més o menys generalitzada es van introduint a les llars i fent activitats de serveis a moltes parts del món.

Són màquines intel·ligents que han arribat per quedar-se, però encara poden faltar quatre o cinc anys per tenir-los entre nosaltres de manera ordinària. La realitat imposa investigar més a fons la relació i el comportament entre els humans i aquestes màquines pensades per prestar serveis domèstics de qualitat.

Experts en Robòtica, com Fernando Alonso, investigador de Robòtics Lab, a la Universitat Carlos III de Madrid i també la investigadora de la Universitat Politècnica de Catalunya, Marta Díaz, indicaven a La Vanguardia que, l’aspecte del robot social és ara el menys important i que els esforços se centren a fer-los intel·ligents. Així mateix, reconeixien que el més complicat és dotar-los de vista perquè detectin l’estat d’ànim del seu amo i actuïn en conseqüència.

Es pretén aconseguir que el robot «acabi per reconèixer l’entorn en el qual està i detecti el que passa al seu voltant, fins a arribar a advertir un canvi en les faccions del rostre humà a qui assisteix o acompanya i arribar a variar, si cal, el seu missatge o comportament en funció de si la persona està trista, alegre o enfadada».

L’ajut per a gent gran que viu sola a Barcelona

A la ciutat de Barcelona viuen aproximadament unes 350.000 persones de més de 65 anys i que 90.000 d’aquestes persones viuen soles, tot i que la previsió és que aquestes xifres augmentin progressivament durant els propers anys. Els diferents estudis fets fins ara constaten que el 90% d’aquestes persones grans volen quedar-se a casa seva el màxim de temps possible i no anar a una residència o a casa dels seus familiars.

A partir de l’any 2021 la ciutat de Barcelona va provar la primera versió del Robot denominat ARI en una desena de llars i els resultats van mostrar que aquest enginy podia millorar la qualitat de vida dels usuaris sense reduir els ajuts o serveis personals que rebien: permeten incorporar elements d’intel·ligència artificial segons les necessitats específiques de cada persona.

Actualment, existeix la versió ARI II, que és capaç de desplaçar-se per tota la casa, amb una autonomia de vuit hores aproximadament. A banda, està dissenyat per fer un seguiment de la persona, detectar i esquivar obstacles, reconeixement facial i de veu, una pantalla interactiva tàctil i la possibilitat de carregar el mòbil sense endoll. Igualment, incorpora una major capacitat d’interacció amb l’usuari, en català o castellà, i es pot integrar amb altres aplicacions, com per exemple la possibilitat de subministrar notícies d’interès, ser dirigit de manera remota pels familiars o persones cuidadores o bé fer videotrucades.

Sense substituir cap dels serveis personals actuals que cada persona pugui rebre, l’ARI II ajuda a detectar amb rapidesa situacions d’urgència a dins l’habitatge, com poden ser caigudes o accidents domèstics, també ajuda a mantenir la pauta adequada de medicació o recordar dates d’interès, com pot ser una visita mèdica o resoldre dubtes puntuals.