UManresa vol conèixer quin és l’impacte dels espais de ciència de lliure elecció i avaluar si les accions educatives que s’hi desenvolupen tenen influència en l’equitat de gènere. Ho farà a través del projecte IMPACT_LAB, que finança la convocatòria Proyectos de Generación de Conocimiento 2022 del Ministerio de Ciencia e Innovación a través de la Agencia Estatal de Investigació i els fons FEDER. El projecte, que es desenvoluparà en els propers tres anys, serà liderat per UManresa i hi participaran també investigadors de les universitats de Valladolid i de Zaragoza i l’empresa minera ICL Group. Segons Montserrat Pedreira, directora del Grau en Mestre d’Educació Infantil de la Facultat de Ciències Socials de Manresa, “amb tot el bagatge d’activitat al Lab, creiem que les accions que duem a terme per acostar la ciència als infants tenen un impacte positiu, però ens falta evidència científica que ho validi. Per això posem en marxa aquest projecte”. 

L’impacte de fer ciència amb nens i nenes de 3 a 6 anys

El projecte de recerca se centrarà en les accions d’educació científica adreçades a infants de 3 a 6 anys. En concret, estudiarà l’efecte d’iniciatives pedagògiques orientades a l’educació científica inclusiva als espais de ciències de lliure elecció que funcionen tant a centres escolars com a espais com el Lab 0-6 d’UManresa, que des de fa prop de vuit anys treballa per acostar infants a la ciència i l’experimentació i per formar mestres interessats a dur la ciència a les aules dels nens i nenes més petits. El projecte avaluarà també les estratègies formatives adreçades als docents i mesurarà la influència de l’educació científica primerenca en la inclusió i l’equitat de gènere. El que volem, explica Pedreira, és “demostrar els beneficis d’aquest impacte per impulsar la qualitat educativa i promoure canvis institucionals que garanteixin una major inclusió i equitat de gènere en l’educació científica”. 

El projecte es desenvoluparà en tres fases. Durant la primera, que ja ha començat, es posaran en relació el valor i la funcionalitat didàctica dels espais de ciència de lliure elecció amb el currículum de les lleis educatives vigents a diferents comunitats autònomes espanyoles. Una segona fase servirà per recollir dades que permetin validar els instruments que s’utilitzen en aquests espais de ciència de lliure elecció. Paral·lelament, en aquesta mateixa fase, es durà a terme un estudi durant tot un curs acadèmic del pas d’alumnes de l’etapa infantil pel Lab 0_6 d’UManresa. Aquest estudi tindrà en compte l’actuació i l’aprenentatge dels infants abans de visitar el Lab, durant la seva estada i a posteriori. 

La tercera i darrera fase ha de servir per elaborar i difondre pautes i recomanacions didàctiques per a la creació i funcionament de laboratoris de ciència per a nens i nenes de 3 a 6 anys. 

IMPACT-LAB és un projecte de la línia “Espais de ciències i inclusivitat en la construcció del coneixement” del Grup de Recerca en Construcció del Coneixement de la UVic-Universitat Central de Catalunya.