Ja fa set anys, el 2016, que UManresa va incorporar a les aules persones amb diversitat intel·lectual a través d'UniversiMÉS, un programa formatiu que pretén que puguin ampliar els seus coneixements culturals i socials, al mateix temps que els permet viure el món universitari en primera persona. Aquest programa també vol servir per enriquir la Universitat fent-la més inclusiva. Ara, el programa fa un pas més en aquest camí i incorpora tres persones al nou programa UniversiMÉS-Plus. Aquest programa consisteix en integrar persones amb altres capacitats a la dinàmica de treball de les estudiants d'Educació Infantil per desenvolupar projectes relacionats amb els ODS. Des d'aquest mes d'octubre treballen conjuntament en projectes sobre barreres d'accessibilitat, sobre consum responsable de l'aigua i sobre vulnerabilitat.

Integració total al grup

Les persones que formen part de la primera edició del programa UniversiMÉS-Plus s'han integrat a la dinàmica de l'assignatura "Competències Transversals – ODS" del Grau en Mestre en Educació Infantil. Aquesta assignatura té una doble finalitat. D'una banda, que les estudiants treballin competències socials i culturals que tenen relació amb els valors essencials que ha de tenir qualsevol persona que vulgui dedicar-se a l'educació. De l'altra, que s'impliquin en l'impuls dels Objectius de Desenvolupament Sostenible en el seu entorn. 

Durant l'assignatura, les estudiants treballen en grups formats per estudiants de diferents cursos. Tres dels grups que s'han format aquest curs han incorporat una persona del programa UniversiMÉS-Plus amb l'objectiu d'aportar la seva perspectiva i capacitats al treball que desenvolupin. 

Concretament, els grups que formen part del projecte UniversiMÉS-Plus desenvoluparan i desplegaran projectes d'intervenció relacionats amb els ODS després de fer un treball de recerca previ sobre la situació en l'entorn en el qual vulguin treballar. En alguns casos, aquest treball es desenvoluparà amb entitats i institucions del territori que tinguin alguna vinculació amb la temàtica que s'abordi, tot i que a hores d'ara encara no s'han concretat les col·laboracions perquè el treball està en fase de diagnosi i anàlisi.

Barreres, aigua i vulnerabilitat

Un dels grups treballarà l'ODS 10, que estableix com a objectiu la reducció de les desigualtats. Aquest grup ha decidit desenvolupar un projecte sobre les barreres d'accessibilitat a la Universitat. 

Un segon grup està treballant amb l'objectiu de desenvolupar una campanya de conscienciació sobre l'ús responsable de l'aigua, vinculat a l'ODS 6 sobre aigua neta i sanejament. 

El tercer dels grups vol impulsar un projecte a l'entorn de l'ODS 2, fam zero, desenvolupant un projecte de recursos pedagògics per a famílies en situació de vulnerabilitat. 

Gabriel Lemkow, docent del Grau en Mestre en Educació Infantil, explica que aquest és un projecte que vol conscienciar totes les persones que hi participin que "tothom, i també les mestres, tenen la responsabilitat d'intervenir en l'entorn. Volem que s'involucrin en el compromís per canviar i millorar el món, que passin coses reals, que investiguin i que tothom hi faci la seva aportació". 

Compromís amb la diversitat

El compromís amb la diversitat d'UManresa ve de lluny, però s'ha consolidat aquest curs amb la creació del programa Universitat Accessible i Inclusiva, que incorpora totes les iniciatives formatives d'UManresa que fan de la comunitat universitària una comunitat diversa i integradora de diferents col·lectius, oferint-los formació de qualitat universitària, adaptada a les diferents característiques de l'alumnat.

En aquesta línia, ja fa més de 10 anys que ofereix el programa USènior, que aglutina tot un seguit de cursos i activitats adreçades a persones de més de 55 anys que tenen interès per continuar aprenent. Des de fa set anys, i sumant complicitats amb Ampans, BBVA i la Fundació Antigues Caixes Catalanes, UManresa ofereix també el programa UniversiMÉS, adreçat a persones amb diversitat intel·lectual que inclou continguts relacionats amb l'actualitat del món i de l'entorn, amb l'economia, el dret, la cultura, les xarxes socials, la salut i la psicologia.