El president del Consell del Bages dona per fet que la línia de Renfe de Manresa entrarà en el primer traspàs

Segons Eloi Hernández (ERC), la Generalitat assumirà ja d’entrada l’R4 en el tram de Barcelona al Bages, que només porta viatgers, segregada del del sud, que rep mercaderies, el que la fa més complexa

Un tren arribant a l'estació de Renfe de Manresa

Un tren arribant a l'estació de Renfe de Manresa / ARXIU/OSCAR BAYONA

David Bricollé

David Bricollé

La línia de Renfe de Manresa a Barcelona formarà part del primer paquet de serveis que es traspassaran de l’Estat a la Generalitat perquè tan aviat com aquest acord es formalitzi sigui el Govern català qui n’assumeixi directament la gestió. Així ho afirma i ho dona per fet el president del Consell Comarcal del Bages, Eloi Hernández, que com a tal ho és també del Consorci Viari de la Catalunya Central i que, a més, és un actiu destacat d’Esquerra Republicana de Catalunya, formació que és qui va tancar l’acord amb el PSOE per a la investidura de Pedro Sánchez, que inclou aquesta «culminació del traspàs integral del servei de Rodalies i Regionals».

Segons Hernández, el canvi de gestió d’aquesta línia -que no consta en el primer esborrany d’acord de pacte, però que està convençut que hi figurarà en el primer document que concreti formalment el traspàs- es farà segregant la línia (R4), és a dir, dividint-la en dos trams: de Manresa a Barcelona, d’una banda, i de Barcelona fins al final del recorregut, a Sant Vicenç de Calders, de l’altra. El factor que ho determina és que per aquest segon tram hi passen també trens de mercaderies, amb recorregut més enllà de Catalunya i amb la complexitat que això suposa, mentre que entre la capital del Bages i l’àrea metropolitana actualment només hi circulen serveis de viatgers.

En el primer document d’acord de pacte entre ERC i PSOE, que inclou aquest apartat per al traspàs de Rodalies, només es parla, tal com ja va explicar Regió7, de les línies del Maresme de l’R1, la Sant Vicenç de Calders-Barcelona de l’R2 sud i la línia Papiol-Hospitalet-Vic-Puigcerdà de l’R3. En aquest sentit, el president del Consell del Bages explica que «és cert que l'acord recollit en el primer document parla d'unes línies concretes on no apareix l’R4, perquè són aquelles on en tot el seu recorregut només hi ha pas de trens de viatgers, i no parla de línies que també inclouen transport de mercaderies, com és el cas de l’R4 en el tram sud», el que va Barcelona a Sant Vicenç de Calders. Però es mostra taxatiu en afirmar que «sí que l'acord ja parla que es farà l'estudi de tota la xarxa ferroviària del país per poder acordar i pactar aquest traspàs. I aquest tram de l’R4 de Barcelona a Manresa, en el que no hi ha transport de mercaderies, evidentment entrarà ja en tota aquesta fase de traspàs de la competència». Un traspàs que Eloi Hernández confia que es traduirà en la ràpida constitució de la nova empresa mercantil Rodalies de Catalunya, amb participació majoritària de la Generalitat, «i, conseqüentment, amb la concreció i materialització efectiva d’aquest canvi de gestió, que també ha de ser una realitat de manera tan ràpida com sigui possible».

El president del Consell confia plenament que el canvi de gestió en mans de la Generalitat, «més propera a la ciutadania», es traduirà, «amb les inversions oportunes que esperem que es facin el màxim de ràpid possible, resoldre i posar-nos al dia pel que fa a tota la nostra línia per millorar, sobretot, en competitivitat i en intentar reduir el temps d'aquest trajecte entre Manresa i Barcelona».

Valora que «amb una visió integral gestionada des del territori, des de la Generalitat», es podrà afrontar «de manera òptima una resolució d’aquests dèficits». I subratlla que es podrà fer, «a més, amb un enfocament que nosaltres també sempre havíem posat sobre la taula, que és que havíem d'entendre de manera unificada el que són Ferrocarrils de la Generalitat i el tren de Rodalies». Ho argumenta explicitant que «si històricament han treballat donant-se l'esquena, crec que ara és l'oportunitat de fer-ho amb una visió unificada d'aquests dos serveis, cadascú amb la seva funció. Per al nostre territori, probablement plantejant la xarxa de Ferrocarrils més com una connexió interna entre les diverses poblacions de la comarca i immediates; i la de Rodalies com a llançadora que ens ha de portar d'una manera ràpida, eficient, còmoda i efectiva cap a Barcelona i la seva àrea d'influència».

Eloi Hernàndez, president del Consell Comarcal del Bages

Eloi Hernàndez, president del Consell Comarcal del Bages / ARXIU/OSCAR BAYONA

Eloi Hernández posa en relleu que «com a territori i com a Consell Comarcal» és «un motiu d’alegria» que hi hagi aquest traspàs. I recorda que la reivindicació d'una millor infraestructura ferroviària «és una de les potes que des de fa anys hem dit que cal resoldre per al desenvolupament de la nostra comarca pel que fa a mobilitat». Tot i això, ja alerta que «som conscients que algú podria pensar que això és un regal i, en tot cas, és un regal enverinat, perquè l'endemà que aquesta infraestructura la comenci a gestionar la Generalitat de Catalunya continuarà tenint les mateixes mancances. Mancances que són fruit d'una desinversió, d'una falta de compliment històrica per part del govern espanyol de les inversions. És a dir, la línia és el desastre que és, i és el poc competitiva que és perquè hi ha hagut al llarg dels anys un seguit d'inversions que no s'han dut a terme».

Tanmateix, apunta que les demandes que es posaran sobre la taula són clares i concretes: «són les que portem reclamant a l’Estat des de fa molts anys». D’una banda, «totes les millores necessàries en seguretat, tant en els trens com en les línies», admetent que aquests últims anys, «i degut bàsicament als gravíssims accidents mortals que hi va haver i a la pressió que es va fer en el seu moment per part de la ciutadania i de les administracions», Renfe i Adif ha començat a fer inversions. «Però aquí continuem tenint els grans reptes de tot el que són els excessos ferroviaris a Barcelona, amb tota la zona de Montcada com a nus clau, per la qual cosa suposa de coll d'ampolla i que comporta una manca de competitivitat a les nostres línies. Això és el que s’ha de resoldre amb les actuacions necessàries i establertes», conclou.

La consellera de Territori: "La línia de Lleida a Manresa serà una peça fonamental"

D'altra banda, la consellera de Territori, Ester Capella, ha remarcat aquest divendres que la línia de Lleida a Manresa serà «una peça fonamental en el nou sistema de Rodalies de Catalunya». Capella ha defensat la importància d’aquest traçat en el model ferroviari en què el Govern està treballant en el marc de l’acord per al traspàs integral de Rodalies a la Generalitat de Catalunya. Ho ha fet en la reunió de la comissió de seguiment del Pla de Rodalies de Lleida.

La consellera ha posat en relleu que, a partir del gener vinent, l’operadora Renfe incrementarà els serveis aquesta línia. Les millores es desenvoluparan en dues fases durant el 2024 i permetran gairebé doblar les freqüències a l’actual R12 entre Lleida i Cervera i entre Cervera i Manresa i s’avancen en el temps a les que ja té previstes amb l’operació d’aquest tram per part de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a partir de finals del 2025.

Reunió de la comissió de seguiment del Pla de Rodalies de Lleida

Reunió de la comissió de seguiment del Pla de Rodalies de Lleida / GENCAT

També ha especificat que el pacte per al traspàs de Rodalies comportarà la creació d’una empresa pública que passarà a gestionar totes les línies de Rodalies Catalunya i en la qual el Govern català tindrà la participació majoritària. Aquest acord, a més, suposa l’acceptació de l’Estat per primer cop a traspassar-ne les infraestructures.

Així, un grup de treball analitzarà cadascun dels trams de les línies i decidirà quines vies, catenàries i estacions es traspassaran a la Generalitat. L’empresa pública Ifercat, dependent del Departament de Territori, es farà càrrec de les infraestructures traspassades.

Un altre aspecte rellevant de l’acord per al traspàs que ha remarcat la consellera Capella és que «garanteix per a la Generalitat la prioritat en els solcs ferroviaris», és a dir, es prioritza el torn per al pas dels trens de Rodalies, davant d’altres usos, com la circulació de mercaderies.

Subscriu-te per seguir llegint