Un embut de 2,2 milions d’euros a la C-55

El projecte que s'ha començat a executar a Sant Vicenç crearà un doble carril que acabarà amb una limitació de 50 km/h, perquè ha de tenir continuïtat amb la futura variant de Castellgalí, de la que en aquest moment ni tan sols no se'n coneix el traçat

Vehicles aturats al costat del carril de sortida de Sant Vicenç cap a Manresa, que és el que s'allargarà

Vehicles aturats al costat del carril de sortida de Sant Vicenç cap a Manresa, que és el que s'allargarà / OSCAR BAYONA

David Bricollé

David Bricollé

Un vial d’incorporació d’un quilòmetre que, alhora, farà les funcions de doble carril amb la possibilitat, per tant, de fer avançaments a 80 km/h i que acabarà sobtadament amb una trama urbana limitada a 50 km/h. Aquest serà el resultat final de mig any d’obres i una inversió de 2,2 milions d’euros. Els que el departament de Territori destina al projecte que s’ha començat a materialitzar a la C-55 entre Sant Vicenç de Castellet i Castellgalí.

Recta on es crearà el nou carril, entre Sant Vicenç i Castellgalí

Recta on es crearà el nou carril, entre Sant Vicenç i Castellgalí / OSCAR BAYONA

Una actuació que, segons els plans anunciats, és el primer pas per acabar convertint tot el tram entre Sant Vicenç i Manresa en un doble carril en sentit nord. I que en aquest cas concret ha de tenir la continuïtat immediata en el que es va anunciar que serà una petita variant a Castellgalí que traurà la carretera del pas entre les cases, però de la que ara mateix ni tan sols se’n coneix el traçat. Tot just es treballa en l’estudi per definir-ne el recorregut, i la licitació de les obres es va anunciar per al 2025. Més enllà d’aquest horitzó, quan es va presentar la proposta (el febrer del 2023) els representants del departament no es van aventurar a donar un termini d’obres i, per tant, de finalització, que estaran condicionats pels resultats d’aquests estudis, que són els que han de concretar l’actuació definitiva i, en conseqüència, el seu cost real.

Així doncs, durant un temps ara mateix indefinit el que hi haurà quan es culmini aquesta primera intervenció que ara s’ha començat serà un doble carril que acabarà, literalment, amb un embut. Un embut més gran del que ja és actualment, perquè el que propiciarà és una contraposició més accentuada de la capacitat i les velocitats d’aquest tram.

Tram final de la recta, amb un revolt que indica una velocitat màxima de 70 km/h

Tram final de la recta, amb un revolt que indica una velocitat màxima de 70 km/h / OSCAR BAYONA

L’execució, ara, d’aquesta obra és en certa manera una paradoxa, ja que l’argument que va posar damunt la taula el departament quan va presentar el conjunt de la intervenció prevista al llarg de tot el recorregut (crear un 2+1 continu en sentit nord de Sant Vicenç a Manresa) és que el principal punt de conflicte està localitzat al pas per dins de Castellgalí.

Segons van exposar tècnics del departament -basant-se en registres dels sistemes de seguiment que hi ha instal·lats-, i de fet els usuaris ho constaten cada dia, és que es produeixen «episodis de congestió que es concentren principalment en el sentit nord de la carretera, entre la incorporació de la C-16 i l’inici de la travessera de Castellgalí, incloent-hi l’accés des de Sant Vicenç de Castellet», i que això passa de manera reiterada en una hora punta que «correspon als matins laborables a partir de les 7:45 i es pot allargar fins a les 9. Els divendres a la tarda també s’observen retencions entre les 5 i les 7 de la tarda». La clau és que les retencions s’atribueixen al fet que al final d’aquesta recta hi ha una trama urbana, la de Castellgalí, que obliga els conductors a circular a un màxim de 50 km/h durant gairebé un quilòmetre, el que sumat a l’alta densitat de trànsit provoca l’aturada de la circulació. D’aquí a uns mesos s’ho trobaran vehicles que estan fent avançaments.

El fet és que aquest obstacle hi continuarà sent mentre (no se sap exactament quan) no es construeixi la variant i el nou traçat permeti mantenir amb continuïtat els dos carrils i, sobretot, una velocitat de 80 km/h. Cal recordar que en trams en què hi ha detectat que en determinats dies i hores es produeixen situacions de congestió (per exemple, al dels Comtals en les operacions tornada), Trànsit opta per eliminar durant aquelles hores el carril d’avançament, per l’efecte tap que provoca la confluència final cap a un sol carril.

Entrada a Catellgalí, tram urbà limitat a 50 km/h

Entrada a Catellgalí, tram urbà limitat a 50 km/h / OSCAR BAYONA

Tal com ja va explicar Regió7, aquesta obra que ara s’executa s’ha iniciat fa dues setmanes amb el desbrossament de l’àrea situada entre la carretera i el riu. Es tracta de la materialització del projecte que, en realitat, el que farà és perllongar el que actualment és el carril d’acceleració i incorporació de Sant Vicenç a aquesta carretera en sentit Manresa.

Per implantar el nou carril s’ampliarà la plataforma de la carretera en sentit Manresa. Aquesta actuació comportarà la construcció d’una escullera per a protegir el terraplè de la carretera de possibles erosions i l’adequació de diversos elements de drenatge. A més, es complementarà amb la instal·lació de barreres de seguretat, senyalització i abalisament. Així mateix, inclourà la millora del ferm a Castellgalí, en el tram entre la rotonda que dona servei al polígon industrial Pla del Riu I i la rotonda d’encreuament de la C-55 i la BV-1229.

Aquest projecte que ara s'executa forma part, com es deia, d'un que pla pretén millorar la funcionalitat de la C-55 en aquest entorn, on la carretera té un carril per sentit, amb la construcció d’un segon carril en sentit nord entre Sant Vicenç de Castellet i la ronda de Manresa i d’una variant de caràcter urbà per a reduir el trànsit de pas per l’actual travessera de Castellgalí.  

Subscriu-te per seguir llegint