No és només que Barbie ompli totes les sessions disponibles al Bages Centre de Manresa des del primer dia, ni que el rosa sigui el color de moda al multisales, ni que la Barbie feminista de Greta Gerwig hagi reinventat una icona, és que el film s'ha convertit en un "fenomen" que ha arrossegat de nou el públic al cinema. Com a mínim a Manresa i com feia anys que no passava. I la clau rau en què no és només per veure el film de la director de Lady Bird sinó, també, la resta de pel·lícules de la cartellera. Barbie és la millor estrena post-pandèmia, explica Jordi González, gerent del multisales manresà, i un film que ha provocat que anar al cinema, remarca, torni a ser un "fet social: hi ha poquíssima gent que vingui a veure-la sola, és un esdeveniment grupal que es fa amb la família, amb els amics, per poder viure plegats l'experiència i comentar-la".

Per a González, aquest no és un èxit inesperat però sí amb un punt de sorpresa: "Hi ha pel·lícules que porten gent al cinema, que es gesten en el boca-orella, però només per veure aquell film; ara, no". Segons González, el rotund èxit de Barbie es pot explicar per la "conjunció" de múltiples factors: "Ha estat viral a les xarxes empès pel fenonem 'Barbenheimer' [que va començar a circular a Internet abans de l'estrena simultània del Barbie i Oppenheimer a les sales] i que va acabar de reblar Tom Cruise [que va comprar entrades per a les dues pel·lícules]. I és estiu, la millor època de l'any per als cinemes, perquè la gent està de vacances i té temps lliure. És evident que Barbie supera en public Oppenheimer, però els dos films, que són diametralment oposats, s'han beneficiat mútuament". Si Barbie té un públic molt intergeneracional, a Oppenheimer la curiositat rau en què "nois i noies de 12 i 13 anys compren l'entrada per veure el film de Christopher Nolan quan, en realitat, no són el seu públic potencial... i acaben veient les dues pel·lícules". Per a González, "la campanya de màrqueting de Barbie marcarà un abans i un després" i separa diametralment l’èxit del film rosa del tradicional «fenomen fan» que, diu, «mor en poc més d’una setmana i mitja».

14.000 persones en dues setmanes

Des de la seva estrena, el 20 de juliol, i fins ahir -amb entrades reservades- a Multicinemes Bages Centre han vist Barbie 14.000 persones; en la versió castellana, més d'11.000; en la catalana, més de 2.500 i el versió original, unes 650, explica González. "S'omplen totes les sales si nó cada dia, pràcticament". Oppenheimer ja l'han vist 6.500 espectadors. Però el fete diferencial ha estat que després d'uns primers dies de juliol "fluixos", a partir del dia 20 van "eclosionar" pel·lícules com Vacaciones de verano (un film de "llarg recorregut" estrenat el 7 de juliol), Misión Imposible o Elemental (estrenades el 14 de juliol), que ara omplen les sales. O la mateixa Insidious, que va arribar a les pantalles la mateixa setmana que Barbie i Oppenheimer. És l'"efecte crida" que per a les sales de cinema és "molt positiu" perquè "com més gent ve al cinema més es reparteix".L'estrena, avui, de Megalodón 2 possiblement tornarà a "avivar la flama".

En la versió que sigui

Barbie es pot veure al Bages Centre en tres sales i en set sessions cada dia.González explica una anècdota que exemplifica la fal·lera per Barbie: "Unes noies es van equivocar en comprar l'entrada. La van adquirir per a una sessió de dimarts i van venir dimecres. Aquell dia i aquella hora només quedava lloc a la fila 2 en la sala de la versió original. I tot i que es pensaven que no hi havia subtítols i que potser no l'entendrien van decidir veure-la igualment encara que haguessin de tornar al cinema una segona vegada". El que queda clar és que "el públic vol veure Barbie en la versió que sigui i els percentatges, per idioma, es mantenen: entre el 20 i el 25 % del públic tria la catalana", en aquest cas amb la meitat de sessions que la castellana. És un tant per cent habitual en els films infantils, que són els que porten el públic que escull el català a les sales de cinema, i el mateix d'un Indiana Jones, en aquest cas i a diferència de l'habitual, amb un públic adult, que majoritàriament escull la versió castellana.

El boca-orella de Bohemian Rhapsody, el 2018

Per a González, Barbie pot recordar "èpoques molt fortes", amb títols com El retorn del rei d'El Senyor dels Anells, per exemple (estrenada fa 20 anys), però no es comparable a l'efecte crida a anar al cinema -en general- que ha aconseguit -segurament sense proposar-s'ho- el film que interpreten Margot Robbie i Ryan Gosling. Un dels darrers films que el boca-orella va convertir en un fenomen arreu i també a Manresa va ser Bohemian Rhapsody, que es va estrenar als cinemes el 31 d'octubre del 2018. La biografia cinematogràfica de Freddy Mercury va ser la pel·lícula amb més èxit de públic d'aquell any i amb una xifra d'espectadors, a la capital del Bages, de prop de 28.000 persones en quatre mesos d'exhibició. Tindrà un recorregut sostingut o el volcà Barbie s'apagarà ràpidament?. "És difícil fer pronòstics, ara ho omple tot, encara té marge però és evident que anirà baixant. Quantes setmanes en cartellera? No ho se, però estarà entre els films més taquillers de l'any". Per comparar, l'èxit estiuenc de l'any passat van ser Els Minions.