Cardona aposta per captar rodatges amb l’impuls del seu patrimoni

La vila bagenca, que en els darrers tres anys ja ha acollit una vintena de produccions, crea la Cardona Film Office

Es valora l’impacte econòmic i també la promoció turística de l'escenari de la cèlebre "Campanades a mitjanit"

Salvador Campos, Laia Aubià, Ferran Estruch i Francesc Ponsa en la presentació de la Cardona Film Office

Salvador Campos, Laia Aubià, Ferran Estruch i Francesc Ponsa en la presentació de la Cardona Film Office / Vall de Vilaramó

Pepa Mañé Vall de Vilaramó

Pepa Mañé Vall de Vilaramó

Cardona és una vila de cinema: només cal valorar la seva distinció com a Tresor de la Cultura Cinematogràfica Europea atorgada per haver estat escenari de la cèlebre Campanades a mitjanit d’Orson Welles. Un rodatge del qual l’any que ve ja farà 60 anys i que encara és recordat com una fita per la implicació de la població. «Va ser un punt d’inflexió», remarca l’alcalde, Ferran Estruch. La vila bagenca ha acollit altres destacats rodatges, i se n’han comptabilitzat una vintena només en els darrers tres anys (just aquesta setmana s’estrena Teresa, de Paula Ortiz, gravada a la muntanya de sal). Detectat el filó, l’Ajuntament, a través de la Fundació Cardona Històrica, vol aprofitar l’impuls que atorga el patrimoni històric per atraure més produccions audiovisuals. 

«Volem ser un plató, i podem oferir diferents escenaris, des de l’impactant castell, la muntanya de sal, el centre històric, les colònies mineres, la fàbrica minera... Tenim un conjunt que pot fer que siguem una Cardona de cine. Tenim moltes possibilitats», apunta Estruch. A banda del patrimoni públic, també hi han volgut sumar el privat, començant per les fàbriques tèxtils, que «en tenim d’impressionants», però també palaus medievals del centre històric o Els Escorials, les antigues cases dels directors de les mines, per les quals ja han detectat interès.

Per tal de passar a l’acció i oferir Cardona als professionals de l’audiovisual, la vila bagenca ha creat la Cardona Film Office, que coordinarà la cardonina Clara Haro, que és «una jove productora. Això també ens ha impulsat a tirar endavant». Així, es professionalitza el servei perquè «sigui fàcil rodar a Cardona: que tinguem finestreta única, unificar tarifes i oferir recursos, des de maquillatge, transport, restauració, allotjament...». A banda de l’impacte econòmic del rodatge, Cardona també valora les filmacions com a eines de promoció turística, que puguin atraure visitants. 

Per fer el pas de comercialitzar-se com a plató, Cardona compra amb el suport de l’Acadèmia del Cinema Català, que ahir es va visualitzar amb la visita de la seva directora, Laia Aubià, que va recórrer la col·legiata amb Estruch, el regidor de Cultura i Turisme, Salvador Campos; i el director de la Fundació Cardona Històrica, Francesc Ponsa.

La col·legiata: de la distinció europea a la ibèrica

La col·legiata del castell de Cardona va rebre el 2016 la distinció de Tresor de la Cultura Cinematogràfica Europea, que atorga l’Acadèmia del Cinema Europeu. La placa llueix a l’interior, on es van rodar les escenes més famoses de Campanades a mitjanit, d’Orson Welles. Va esdevenir el primer espai en tenir aquesta consideració a la península. L’Acadèmia del Cinema Català, impulsora de la distinció, ha tancat ara el cercle fent que Cardona també sigui, aquest any, el primer escenari català reconegut per les vuit Acadèmies de Cinema Ibèriques.

Rodatges a Cardona

Campanades a mitjanit (1964): Orson Welles va rodar a la col·legiata una obra reconegudíssima i el poble s’hi va involucrar.

La catedral del mar (2016): La col·legiata va ser l’escenari de la sèrie, basada en la novel·la del mateix títol. Amb extres locals.

XP3D (2011): L’interior de la muntanya de sal va acollir la primera pel·lícula de terror espanyola en 3D.

Malnazidos (2020): El manresà Miki Esparbé va protagonitzar el film de zombis, que té escenes a la muntanya de sal.