Fa un mes que no veuen el sol. Neva a l’àrea de Hèlsinki i la temperatura és de -25 graus. Ho explica el manresà Huss Garcés (1979), que viu des de fa cinc anys a la Finlàndia que el va rebre amb els braços oberts amb el seu primer disc com a Le Clotêt Avec Garcés, Pasen, acomódense y salgan por donde puedan (Otomo Recs, 2013). Un treball d’èxit amb marca registrada pel mateix músic: el folkgrunge, que fusiona les arrels berbers (les seves son argelines) i l’èpica fosca de Seattle. I un disc amb què va produir el primer senzill gravat amb mòbil al continent, com li reconeixien publicacions especialitzades, i que es va exportar a 32 països. «No és normal», diu. No, no ho és. 

I des de Finlàndia, on viu des del 2018 amb la seva parella, la ballarina manresana Carme Rodergas, gràcies a aquell disc que «em va salvar la vida [depenia d’un menjador social] i em va donar una família», Huss Garcés ha tornat a assaltar la internacionalitat. Ara, amb The Nightwalker, un projecte solidari que neix com a encàrrec de l'organitzanació nacional Suomen Kulttuurirahasto per tal d’utilitzar la música «com a medicina per a pal·liar suïcidis» i problemes psicològics i socials en adolescents després de la pandèmia. El manresà és el primer compositor estranger en aconseguir ser seleccionat. 

El primer senzill, Nobody can’t escape from karma -inspirat en la pròpia experiència al seu país d’acollida- donarà nom al disc, de 7 temes, que el 14 de desembre publicarà amb el segell estatunidenc Weatnu Records. «M’ho van oferir i no m’ho esperava. És un segell petit però no conec cap altre català ni finlandès que hagi fitxat per una discogràfica americana aquest any», explica. I encara més. Com assegura, «serà el primer àlbum editat amb mòbil». Amb el projecte The Nightwalker, el manresà ha canviat el folkgrunge per l’electrònica, o com ell mateix defineix, el «soultronich», una nova marca que barreja el jazz, la clàssica i el techno. I és que en la singularitat hi ha Huss Garcés: «No soc el millor, ni el que més ven, però soc diferent». Una originalitat, això sí, perseguida picant pedra que l’ha portat a ser notícia en mitjans generalistes i especialitzats de Catalunya, de l’estat però també d’Itàlia, Argentina, Regne Unit, Xile... i, evidentment, Finlàndia. Si has de ser un croissant, diu, que tinguis tres banyes.

Amb projectes paral·lels com The Dirty Mudras (amb la seva companya) i tot i que el seu principal exponent artístic continua sent Le Clotêt Avec Garcés, el manresà és un home que intenta aprofitar les «oportunitats». I tot i que fa uns mesos tenia previst, entre d’altres iniciatives, celebrar amb un disc el desè aniversari de Pasen, acomodense y... salgan por donde puedan, la proposta de Suomen Kulttuurirahasto va fer que triés engegar The Nightwalker, amb un altre estil musical. Una nova aposta professional. El primer que va pensar va ser com podia «connectar amb la canalla» i la resposta va ser el dance i el techno, «la música que ballen a les discoteques». I la música, apunta, «científicament ajuda a tenir un equilibri mental». I ell ho sap de primera mà. Per al manresà, l’elevada incidència de suïcidi juvenil a Finlàndia està relacionat, sovint, amb una tolerància mal entesa, l’excessiu individualisme i uns vincles familiars massa dèbils. I com explica el senzill del disc, «les nostres accions ens marquen». A final d’aquest mes, s’enllestirà tot el projecte, que inclou, també, vídeos i dansa.

Ell ha rebut molt de Finlàndia i el projecte així ho mostra: «hi estic molt agraït». A més, diu, «vull deixar bé Catalunya». Per a Garcés, que parla i escriu finlandès, «integrar-se és important, a casa nostra ho sabem bé». I amb Catalunya al cap, la intenció és que l’11 de setembre del 2024 surti al mercat un nou treball de Le Clotêt Avec Garcés. Les cançons ja les té però vol gravar amb un equip català per continuar provocant «emocions». Bones emocions.