Tancament de Danone a Parets: Espanya menja cada vegada menys iogurts

Danone vol tancar la planta de Parets del Vallès, on treballen 157 treballadors

El prestatge d'un supermercat ple de iogurts

El prestatge d'un supermercat ple de iogurts / arxiu

María Jesús Ibáñez

Els espanyols beuen poca llet. I tampoc mengen massa iogurts (encara que sí altres productes lactis com ara batuts o gelats). I aquesta caiguda del consum, que porta ja uns anys produint-se, ha estat un dels desencadenants perquè una multinacional com Danone hagi adoptat mesures de dràstiques de reestructuració. Entre elles, el tancament de la planta de Parets del Vallès, anunciada aquest divendres, on es produeixen els iogurts Oikos i Vitalinea, a més de la línia de productes vegetals Alpro.

En l'últim any, segons les dades del Ministeri d'Agricultura i Alimentació, que porta una estadística mensual del consum de llet i els seus derivats a Espanya, el mercat ha registrat una forta contracció en les compres de preparats lactis, que a l'agost de 2023 (l'últim mes de què hi ha dades disponibles) era ja del 20% respecte al mateix mes de l'any anterior. "El decreixement del segment dels derivats lactis s'explica pel retrocés en la demanda d'algunes de les principals categories com a batuts de llet (10,4%) o iogurt (2,4%), així com formatge curat (7,5%), formatge d'ovella (11,5%) o natilles (3,9%).

I entre els iogurts, algunes varietats com el de fruites (cada vegada més minoritari) van experimentar autèntiques patacades, amb una caiguda del 44% en el volum de quilos consumits en un any. Les vendes de iogurt amb additius van baixar 17,5% i les de desnatat, un 13,9%. Més bones dades té el iogurt de sabors, que va remuntar un 10% les seves xifres.

La situació de descens, no obstant això, no és nova. El sector lacti acumula ja diversos exercicis de disminució del consum, entre altres raons, per la gran varietat d'alternatives de llets i postres d'origen vegetal que s'han llançat al mercat en els últims temps. També pels preus: la llet desnatada va pujar un 15,1% i els iogurts un 8,6% entre l'estiu de 2022 i el de 2023.

Així, encara que Danone Espanya assegura que prescindeix de la planta de Parets pel que denomina un "procés local", als treballadors no se'ls escapa que des de fa dos anys la companyia es troba en plena revisió del seu negoci, dins d'un pla estratègic que va denominar Renew Danone. En el balanç del tercer trimestre de 2023, presentat pel director general de la companyia, Antoine de Saint-Affrique, el passat octubre, els resultats del pla van començar a donar els seus fruits. Les vendes a Europa, segons els números de l'empresa, van augmentar un 5,1% respecte al tercer trimestre de 2022, amb un augment dels preus del 9,2% i un descens del volum de producte del 4,1%.

Subscriu-te per seguir llegint