Mossos de la Unitat d'Investigació d'Accidents: "Els sinistres s'investiguen cada vegada més com un crim"

Els agents expliquen que la feina de reconstrucció dels accidents viaris permet determinar possibles responsabilitats penals

Un agent dels Mossos recollint els indicis després d'un accident de trànsit

Un agent dels Mossos recollint els indicis després d'un accident de trànsit / MOSSOS

Laura Serrat

Laura Serrat

"La investigació d'un accident és com un joc d'escacs, només veus l'escac i mat final, però la nostra feina consisteix a tirar enrere i entendre com s'ha arribat fins aquí", explica l'agent dels Mossos d'Esquadra Toni Domènech, un dels integrants de la Unitat d'Investigació d'Accidents de Trànsit de la Regió Policial Central. Es tracta d'un departament de l'àrea de trànsit especialitzat en la indagació de les causes que s'amaguen darrere dels sinistres més greus que es produeixen a la regió. Des de la reforma del Codi Penal l'any 2019, el seu paper ha esdevingut cada vegada més rellevant, tenint en compte que les penes per delictes comesos en accidents de trànsit són més dures i, en alguns casos, la investigació darrere d'un accident s'assimila a la d'un crim.

El cap de l'àrea regional de trànsit de la Catalunya central, Francesc Parra, destaca que s'està abandonant la idea que un accident és un fet fortuït. "En la majoria dels accidents, intervé el factor humà, no passen perquè sí". L'inspector explica que, des de la darrera modificació del Codi Penal, els sinistres viaris en els quals es produeix la mort o lesions greus d'una persona fàcilment "poden acabar derivant en un procediment penal, ja que moltes conductes temeràries al volant ja estan tipificades com a delicte". En aquest sentit, remarca que l'atestat que elaboren els Mossos a partir de la feina d'investigació "és clau" per determinar les causes que han provocat un accident i té molt pes en la decisió final d'un procés judicial.

Recollir indicis a peu de carretera

La feina de l'equip de la Unitat d'Investigació d'Accidents de Trànsit comença cada vegada que es produeix un accident en alguna de les carreteres de l'àrea que cobreixen, que inclou les comarques del Bages, l'Anoia, el Moianès, el Solsonès, el Berguedà, Osona i el Lluçanès. "Per l'emissora, ens alerten que hi ha hagut un accident i, si veiem que és greu, activem els investigadors", destaca la cap de la Unitat d'Investigació d'Accidents de Trànsit, Alícia Fontanet. Una vegada arriben al lloc dels fets, assenyala que "cada accident és un món". El més important, afirma, "és no perdre de vista que el primer és l'assistència a les persones i actuar amb la màxima rapidesa per poder restablir la circulació de la resta de vehicles".

Una de les investigadores de la unitat que participa en la feina d'investigació a peu de carretera, Isabel Maldonado, subratlla que el primer pas és "mesurar tots els indicis que es troben a la via i que ens ajudaran a fer la reconstrucció de l'accident". Una de les principals tasques consisteix a marcar les posicions finals dels vehicles amb unes creus de colors sobre l'asfalt i fer unes fotografies zenitals amb una perxa que posteriorment serviran per simular l'escenari de l'accident a partir d'un programa informàtic. També ressalta que és important parlar amb les persones implicades, sempre que sigui possible, així com amb la resta de cossos d'emergències "que poden tenir informació rellevant sobre com ha anat l'accident".

Fórmules matemàtiques per reconstruir l'accident

Una vegada recollida la informació al lloc dels fets, comença la feina de reconstruir l'accident. Un dels agents especialitzat en aquest àmbit, Toni Domènech, indica que en aquesta fase s'analitza quina era la direcció dels vehicles o quins moviments han fet abans de l'impacte. Per a obtenir aquestes dades, els agents utilitzen diferents vies, com ara adreçar-se a les grues per escanejar els vehicles en 3D per veure les mides de deformació i la participació d'energia en l'impacte. "A partir d'aquí, s'apliquen tècniques pròpies de l'enginyeria mecànica per veure la velocitat en què circulaven els vehicles o altres factors com la distància de frenada, apunta.

L'agent Toni Domènech fent servir un programa de simulació d'accidents

L'agent Toni Domènech fent servir un programa de simulació d'accidents / L.S.

Domènech també destaca que cada vegada més vehicles compten amb el sistema EDR, que és una eina que permet guardar les dades de l'accident. "A diferència de la caixa negra de l'avió, que enregistra veus i imatges, aquest aparell ens ofereix dades tècniques sobre el vehicle, com ara la velocitat, el règim de motor, el grau de gir del volant, si accelerava o frenava en el moment de l'accident". En aquest sentit, considera que és un mecanisme que ajuda molt a resoldre els principals dubtes en qualsevol investigació d'un accident en la qual "s'arriben a unes conclusions objectivables i fidedignes a la realitat gràcies als avenços tecnològics".

Fontanet assegura que, en la majoria dels casos, s'arriba a unes conclusions que "són demostrables científicament". De fet, un denominador comú en tots els accidents és, segons la cap de la Unitat d'Investigació d'Accidents de Trànsit, el fet que són "multicausals, són un conjunt de circumstàncies que l'acaben provocant i, en alguns casos, hi ha concurrència de responsabilitats, encara que la decisió final la té el jutge, una vegada se li lliura l'atestat". Fontanet també remarca que la investigació dels accidents no només serveix com a prova de pes en un procediment penal, "també té un poder reparador per als familiars de les víctimes, que necessiten entendre l'accident".

Subscriu-te per seguir llegint