Entrevista | David Marí Director de la Unitat de Salut Digital d'Eurecat

"La tecnologia ha de fer que el pacient se senti més segur"

El Centre Tecnològic de Catalunya, Eurecat, és qui ha dissenyat l’aplicació seguint els consells i les necessitats de professionals i també de pacients 

David Marí, al mig, amb Laura Sistach i Juan Ruiz, també d'Eurecat i que han participat en el projecte

David Marí, al mig, amb Laura Sistach i Juan Ruiz, també d'Eurecat i que han participat en el projecte / J.M.G.

Jordi Morros

Jordi Morros

Desenvolupar tecnologies digitals i aplicar-les al món de la salut. Aquest és la missió de la unitat tecnològica de Salut Digital del Centre Tecnològic de Catalunya, Eurecat.

Ha participat en el projecte de l’aplicació Crono 360 per monitoritzar pacients amb problemes de salut mental i persones en procés de rehabilitació cardíaca ateses a Althaia. Ells s’encarreguen de la part purament tecnològica, però per fer-ho s’han de posar a la pell i a la ment de professionals sanitaris i dels pacients. «És una de les coses més complicades» d’aquests projectes, assegura el director de la Unitat de Salut Digital d’Eurecat, David Marí.

«Estem vivint una explosió de la salut digital a Catalunya, a l’estat i a Europa, afirma Marí. Comenta que la tecnologia no ha de ser un substitut del metge, sinó que l’ha de complementar «per poder fer que la vida del pacient sigui més senzilla i es trobi més segur amb ell mateix. Nosaltres el que intentem és que les tecnologies digitals siguin útils tan a pacients com a professionals».

Davant possibles reticències o davant pacients que no estan acostumats a l’ús d’aplicacions mòbils, Marí opina que amb una petita formació que poden dur a terme els propis professionals de la sanitat, una aplicació «els hi hauria de donar més seguretat perquè estan monitoritzat, tenen canals directes amb els metges i d’alguna manera està més vigilat».

El disseny de la plataforma

De fet els pacients participen en el disseny d’aquest tipus d’aplicacions. «Intentem que formin part del projecte el més aviat possible perquè ens permet tenir informació de primera mà i si el que proposem ho acceptaran o no». Durant tot el procés per desenvolupar el producte es fan sessions perquè validin «si allò que estem fent té sentit, o que ens diguin directament que no ho veuen útil».

Els professionals també intervenen en el disseny des d’un bon inici. «Nosaltres tenim una formació que ve més de l’enginyeria, de les matemàtiques, de la biomecànica... però com a enginyers hem de controlar les tecnologies mèdiques i com funciona el sistema assistencial».

A partir d’aquí «sempre tenim en compte l’expectativa dels professionals i les recomanacions que ens fan. Al cap i a la fi no fem cap altre cosa que portar a terme un producte que ens indiquen com ha de ser. Nosaltres hi aportem la tecnologia».

Marí pensa que la tecnologia, com a tal, no té límits. «El que té límit és l’ús que en fem. Ara treballem molt en intel·ligència artificial. És la tecnologia de moda i tindrà un impacte molt gran en tots els àmbits, no tan sols en el de la salut». Afegeix, però, que en el cas de la salut hi ha aspectes bàsics a tenir en compte com qüestions ètiques i de seguretat del pacient.

Eurecat té oberts diversos fronts de recerca en l’àmbit sanitari. Un és un projecte d’anàlisi d’imatges per detectar nòduls que podrien ser un possible càncer de pulmó a partir de radiografies o TAC’s que s’havien fet abans per altres temes sense haver de fer una radiografia o un TAC nou.

També compta amb una unitat de robòtica per dissenyar robots assistencials. «A vegades es pensa que només fem aplicacions, però la tecnologia digital té una recorregut molt ampli», diu Marí.

Subscriu-te per seguir llegint