Primera prova de control de places amb càmeres d’un pàrquing gratuït a Manresa

Es podrà saber telemàticament si hi ha lloc o no per deixar el cotxe a l’aparcament públic al costat del Pont de Ferro

Imatge de l'aparcament del Pont de Ferro amb càmeres

Imatge de l'aparcament del Pont de Ferro amb càmeres / Oscar Bayona

Francesc Galindo

Francesc Galindo

A l’aparcament gratuït del Pont de Ferro de Manresa hi ha càmeres que monitoritzen quantes places hi ha lliures, gràcies a la intel·ligència artificial, i la informació es podrà consultar a la pàgina web de l’Ajuntament

L’equip de govern d’ERC, PSC i Impulsem ha informat que el sistema està en període de prova i suposa la primera experiència de control digital de places d’un aparcament dissuasiu que es realitza a la ciutat.

Les càmeres instal·lades disposen d’un sistema que detecta, mitjançant un software d’intel·ligència artificial, quantes de les 67 places d’aparcament es troben ocupades en tot moment i anirà traslladant la dada a la web de l’Ajuntament perquè els usuaris la puguin consultar.

La mesura, però, forma part d’un projecte a tres bandes del qual les altres dues no s’executaran de moment, perquè només s’ha aconseguit els diners de la monitorització de l’aparcament del Pont de Ferro.

Així que no hi haurà el panell informatiu previst a l’entrada de la ciutat per informar els conductors dels llocs disponibles. Un panell que també havia d’informar de les places en un altre aparcament dissuasiu, el del Congost, molt més gran, amb 350 places, i en el qual s’havia plantejat la possibilitat que a més d’instal·lar càmeres hi hagués també sensors ubicats en les places que no tenen visibilitat des de les càmeres per la presència d’arbres o elements interposats. Tant la monitorització de l’aparcament del Congost com el panell informatiu hores d’ara no tenen pressupost ni subvenció per dur la iniciativa a la pràctica.

Així que es tirarà endavant només l’actuació de l’aparcament del Pont de Ferro per tal que les dades es puguin veure a la web i, a nivell tècnic, ajudin a planificar millor polítiques de mobilitat, ja que aportaran informació sobre l’ocupació i la rotació de l’aparcament dissuasiu.

L’objectiu que es pretén assolir és que monitoritzant l’ocupació dels aparcaments dissuasius de la ciutat, els conductors puguin tenir accés a aquesta informació i així dirigir-se cap allà on tinguin plaça i abstenir-se de fer-ho en cas que hi hagi plena ocupació. 

Això evitaria itineraris inútils a la recerca d’un lloc per estacionar i seria útil per treure pressió al trànsit.

Intel·ligència artificial

Actualment, ja hi ha un panell informatiu a l’alçada del Pont Vell que informa de les places lliures en temps real als pàrquings dels Quatre Cantons, la Seu Centre i el Centre Històric. El nou repte era fer el mateix però en un espai descobert, gratuït, sense barreres per entrar i sortir. 

La tecnologia és diferent en un cas i en l’altre. Se’n va parlar amb la Diputació de Barcelona i es va resoldre fer una mena de prova pilot innovadora al Pont de Ferro, que no té unes grans dimensions i desenvolupa una funció d’aparcament dissuasiu a l’entrada de la ciutat per la Pujada Roja. Les càmeres capturaran la informació dels vehicles que hi ha, l’espai que ocupen i quin percentatge de places lliures hi ha. El sistema detecta vehicles mitjançant el processament i l’anàlisi d’imatges a través d’algoritmes basats en la intel·ligència artificial.

El funcionament consisteix en un conjunt de càmeres i una instal·lació d’enllumenat que capta les siluetes dels vehicles, i identifica així si una plaça d’aparcament està ocupada o no. Només s’envia la dada del nombre de places ocupades. Van a parar a la plataforma IoT (Internet de les coses) de gestió urbana Sentillo, que la Diputació de Barcelona posa a disposició dels ajuntaments. La previsió és que cada la dada es publiqui en aquesta plataforma cada minut. El suport econòmic de la Diputació està destinat a cobrir les despeses de la contractació del sistema de monitorització de places i del seguiment, i assessorament tècnic. L’ajut és de poc més de 18.000 euros.