Manresa a l’asfalt

Les dades econòmiques poden donar una imatge parcial de la situació d’una ciutat, però quan tant les generals com les sectorials apunten en la mateixa direcció estem davant d’un retrat fidedigne. Dimarts afegíem una dada més a les que descriuen Manresa com una ciutat progressivament empobrida. Publicàvem que la renda neta per persona s’allunya de la mitjana de les ciutats grans catalanes i ja està 700 euros per sota, quan dos anys abans la diferència era de 500. En el rànquing dels 23 municipis de més de 50.000 habitants, Manresa ocupa la 17ena posició. Avui veiem una traducció pràctica d’aquesta situació. El parc de vehicles de Manresa, que va començar a minvar després de l’explosió de la gran bombolla immobiliària i de la crisi posterior, encara no s’ha recuperat. El 2009 es va assolir un sostre de 47.553, va caure fins a 44.000 i, malgrat el procés de recuperació dels darrers anys, i malgrat ara hi ha més població, encara està 1.400 per sota. Els turismes encara no s’han recuperat del tot i els camions, molt vinculats a l’activitat econòmica, encara tenen camí per córrer. Cal tenir-ho present en qualsevol anàlisi: a Manresa li va pitjor que a les ciutats comparables. I això influeix en tot.