Cardona torna a superar els 100.000 serveis turístics l’any, que no tenia des de la pandèmia

El llindar de referència es va assolir per primer cop el 2014 i es va mantenir a l’alça fins al 2019

Visitants a l'interior de la Muntanya de Sal de Cardona

Visitants a l'interior de la Muntanya de Sal de Cardona / ARXIU/OSCAR BAYONA

David Bricollé

David Bricollé

Cardona ha tancat el 2023 superant un llindar de referència, el dels 100.000 serveis turístics realitzats, enfilant-se fins a un total de 107.462 sumant les seves diverses propostes, amb el Parc Cultural de la Muntanya de Sal com a punta de llança. En concret, aquest complex ha estat l’espai més visitat al llarg de l’any passat amb 66.000 tiquets venuts, xifra que representa un increment del 4,25% respecte del 2022, que va ser el primer de progressiva recuperació després de la davallada que va suposar el període de la pandèmia.

Al Castell de Cardona s’ha superat els 35.000 serveis turístics l’any comptant les visites guiades, teatralitzades i escolars al conjunt monumental. Per la seva part, més de 2.000 persones han fet la visita guiada que hi ha creada per conèixer el centre històric de Cardona. «L’evolució és bona. Ens anem acostant a les xifres de la prepandèmia, anys 2018 i 2019, que va ser l’època de més visitants a Cardona», ha posat en relleu Francesc Ponsa, director general de la Fundació Cardona Històrica, entitat municipal que gestiona les diferents propostes turístiques de la vila ducal.

Les visites de les escoles també han incrementat el seu volum, concretament el 15%. Més de 4.600 escolars han fet les visites, els tallers i les activitats didàctiques que ofereix la fundació, orientades a descobrir i gaudir del valuós patrimoni natural, històric i cultural de Cardona.

El 2023 es van crear noves activitats per a les escoles completant, d’aquesta manera, una oferta molt diversa que arriba fins a un total de 23 propostes educatives dirigides a tots els nivells escolars, des d’Educació Infantil fins a Batxillerat.

També des de l’any passat s’ha introduït com a novetat una nova visita teatralitzada, la del «GeoTok, la vuitena meravella», una proposta innovadora enfocada al públic familiar per descobrir la formació i la història de la Muntanya de Sal de Cardona. Més de 7.500 persones l’han realitzada des de la seva estrena, que va tenir lloc el mes de març.

De cara al 2024, la Fundació Cardona Històrica ja ha avançat que té previst estrenar nous productes turístics per a diferents públics al castell, al centre històric i a la Vall salina per anar potenciant la captació de turistes. En aquest sentit, Francesc Ponsa ha posat en relleu que «apostem per desestacionalitzar els visitants i captar nous segments de públics amb la creació de visites innovadores i focalitzades en aspectes concrets de la història i l’entorn de Cardona».

La pandèmia de la covid-19 va estroncar l’impuls de visites turístiques que la vila ducal estava vivint arran de la celebració del Tricentenari de la Guerra de Successió, el 2014. Aquell va ser l’any de la gran embranzida de la proposta turística cardonina, que va superar per primera vegada el llindar dels 100.000 visitants en el conjunt de la seva oferta que agrupa el Parc Cultural de la Muntanya de Sal, el Castell i el centre històric. A partir d’aleshores, Cardona havia viscut una progressió ascendent que va tenir el seu punt àlgid el 2017, que va tancar assolint la xifra màxima de visitants en superar els 130.000.

Aquests nivells s’havien anat consolidant fins al 2019 (127.899 visitants), però l’esclat de la pandèmia els va fer caure en picat. El 2020, amb els equipaments tancats durant uns mesos i amb restriccions durant la seva reobertura, l’oferta turística del municipi va aconseguir arribar a 42.067 persones. El 2021 ja es va iniciar la recuperació assolint 77.240 visites, que el 2022 es van veure incrementades en el 24%, aconseguint els 95.872 que l’acosten al llindar dels 100.000.

Subscriu-te per seguir llegint