Els vianants i els motoristes sumen la meitat de les víctimes de trànsit a la regió central

Dels disset morts per accident el 2023, nou pertanyien a col·lectius que són més fràgils a la carretera

Un motorista circulant per la carretera del Xup, a Manresa

Un motorista circulant per la carretera del Xup, a Manresa / ARXIU/MIREIA ARSO

Laura Serrat

Laura Serrat

Més de la meitat de les víctimes per accidents de trànsit a la Catalunya central durant el 2023 eren motoristes o vianants. Del total de disset morts que hi va haver l'any passat a les carreteres de la regió, nou pertanyien a col·lectius que són més fràgils en cas d'accident, el que representa el 52% del total. La xifra suposa un lleuger increment respecte a l'any 2022, quan els motoristes i els vianants representaven el 29% del total de 24 víctimes per accident. Davant de les dades, el Servei Català del Trànsit insta a motoristes i vianants, així com a ciclistes, a tenir consciència de la seva fragilitat i a la resta d'usuaris a actuar amb prudència.

Els motoristes són un dels col·lectius vulnerables amb més víctimes en l'àmbit d'aquest diari. Durant el 2023 van morir un total de cinc motoristes, la mateixa xifra que l'any 2022. Es dona la circumstància que dos d'ells van morir en un mateix tram de la carretera del Xup, a només 150 metres de distància en cinc mesos de diferència. Els dos accidents van tenir lloc per casuístiques diferents, ja que en el primer cas el motorista va topar per darrere amb un vehicle i, arran del xoc, va anar a parar al carril contrari, quan va ser envestit per una furgoneta, mentre que en el segon cas va ser a conseqüència d'un xoc frontal.

Pel que fa als vianants, l'any passat van morir dues persones en un mateix atropellament que va tenir lloc a principis d'any a Navarcles, quan un vehicle va perdre el control i va envestir les dues persones que tenia al davant, que eren parella. Respecte a la resta de col·lectius més fràgils en cas d'accident, també es comptabilitzen les dues persones que van perdre la vida en un accident de quad en una pista forestal de Talamanca el mes d'abril. Durant l'any passat, no es van haver de lamentar víctimes entre el col·lectiu dels ciclistes a les comarques que cobreix aquest diari, seguint la tònica del 2022, quan sí que hi va haver un atropellament mortal amb un patinet.

En el conjunt de Catalunya, els motoristes, vianants i ciclistes sumen quasi la meitat de les víctimes mortals, un 45%, durant el 2023. L'any passat van morir a les carreteres catalanes 53 motoristes, el que representa gairebé el 35,5% de les víctimes mortals. Durant el 2022 van perdre la vida 44 motoristes i el 2019, 48. El 2023 també van morir 12 vianants i 4 ciclistes. En relació amb l'any passat, això representa dues víctimes mortals menys pel que fa als ciclistes i set menys en el cas dels vianants.

En dades globals, durant el 2023 van morir 152 persones en el total de 135 accidents mortals que hi va haver a la xarxa viària interurbana catalana. Respecte al 2019, any de referència per al compliment dels objectius de reducció de la sinistralitat del Pla de Seguretat Viària 2020-2023, s'ha registrat una reducció del 13% pel que fa a les víctimes mortals a les carreteres catalanes, ja que es van registrar 175 morts. Respecte al 2022 la reducció ha estat del 5% de les víctimes mortals.