El fenomen de la pel·lícula "Barbie" es trasllada més enllà de les sales de cinema

Qui no en ven, però, aprofita l’embranzida per treure articles relacionats, com ara llibres

Una dependenta de Joguiba mostrant Barbies a una clienta ; a sota, un llibre de Barbie a Abacus | MIREIA ARSO

Una dependenta de Joguiba mostrant Barbies a una clienta ; a sota, un llibre de Barbie a Abacus | MIREIA ARSO / Helena Carbonell Aurín

Helena Carbonell

Helena Carbonell

L’èxit de Barbie als cinemes d’arreu del món, un fenomen que, com va explicar aquest diari, ha beneficiat la resta de la cartellera cinematogràfica i ha fet omplir novament els cinemes com no s’havia vist en anys, no s’ha aturat a les sales de projecció. Si el fenomen creat i dirigit per Greta Gerwig ja es viralitzava abans de l’estrena, el rosa s’ha traslladat, ara ja de ple, a les xarxes i a la venda online de marques de roba i cosmètica. I a les botigues de joguines? Es venen més Barbies després de l’estrena del film? La majoria de les botigues de joguines consultades per Regió7 expliquen que les Barbies sempre han estat unes nines amb molta sortida al mercat, però que d’ençà que es va estrenar la pel·lícula han detectat encara més interès. No és un boom desfermat però sí que, majoritàriament, els establiments consultats han notat un augment de vendes en nines Barbies coincidint amb la pel·lícula.

El fenomen de la pel·lícula de Barbie es trasllada més enllà de les sales de cinema

El fenomen de la pel·lícula de Barbie es trasllada més enllà de les sales de cinema / Helena Carbonell Aurín

De fet, Mattel, l’empresa que fabrica la Barbie, va treure fa poc una edició especial de Barbie i Ken de la pel·lícula, que encara no ha arribat a totes les botigues. Una de les dependentes del Joguiba de la Pujada Roja de Manresa, Paula Avilés, assenyala que les nines de l’edició especial es van vendre més abans que s’estrenés el film. «Suposo que quan la gent ja l’ha vist i ha comprovat que no és una pel·lícula infantil, ja no els fa tanta gràcia comprar la nina», dedueix. Una altra de les dependentes de la botiga explicava que una col·leccionista li comentava que les noves nines no li acabaven de fer el pes perquè tenien les «articulacions ortopèdiques», al contrari que les Barbies clàssiques, que no poden moure els braços ni les cames. Però, malgrat tot, les nines clàssiques al Joguiba continuen venent-se, i ara encara més.

A la botiga de joguines Drim de Sant Fruitós de Bages sí que han percebut un augment en l’interès d’aquestes nines. «Si abans venia una o dues persones a la setmana preguntant per Barbies, des que es va estrenar la pel·lícula en són cinc o sis», detalla Eric Díaz, un dels dependents de la botiga.

Díaz explica que encara no els han arribat les Barbies de l’edició especial, però a la botiga sí que hi ha una secció important dedicada a les famoses nines. Per a Díaz, aquestes nines sempre han estat un «comodí» perquè «n’hi ha de totes les professions, i quan algú no sap què regalar, sempre s’acaba decantant per una Barbie perquè és una aposta segura».

La botiga Don Dino de Martorell és la rara avis dins aquesta explosió de color rosa que semblen estar vivint les botigues de joguines de la Catalunya central. Segons la dependenta de l’establiment, Mari Àngels Garcia, fa mesos que «les Barbie no es venen tan bé com abans».

Garcia creia que amb el llançament de la pel·lícula hi hauria un augment de la demanda, però no ha estat així en el cas de la botiga on treballa. Aquesta dependenta ha comprovat que «les famílies van a buscar un altre tipus de nines, més modernes».

I potser aquestes «nines més modernes» es poden trobar a les botigues d’Abacus, però nines Barbies segur que no. L’encarregat i especialista en llibreria de l’establiment de Manresa, Cesc Perpiñá, explica que no venen Barbies per la seva política empresarial. «No en tenim perquè considerem que són nines que estan molt estereotipades», apunta.

Tanmateix, Abacus ha aprofitat d’alguna manera el revulsiu causat per la pel·lícula. Un dels llibres que estan en exposició a la secció de llibreria de l’establiment tracta precisament sobre la famosa nina que vesteix de rosa. Tot i que és una edició del 2020 que commemorava el 60è aniversari de Barbie, Abacus l’ha recuperada aprofitant l’empenta rosa que sembla impregnar-ho tot.

A la botiga de joguines Patumaire, de Berga, sí que han observat un ascens de l’interès per les Barbies. Una treballadora de l’establiment, Anna Canudas, explica que, coincidint amb l’estrena del film, moltes més persones han entrat a la botiga demanant per les nines, i que fins i tot hi ha hagut algú que demanava específicament per la nova edició de la Barbie i el Ken que apareixen a la pel·lícula: «Són nines que funcionen molt bé perquè ja no són totes iguals, en tenim de rosses, morenes, pèl-roges, i també de diferents oficis, com veterinària o cuinera, suposo que així les nenes i els nens es poden sentir identificats amb la nina.

Subscriu-te per seguir llegint