La fibromiàlgia és una malaltia reumàtica que es caracteritza per dolor muscular crònic sense una causa física clara. Sol afectar la part baixa de l’esquena, el coll, les espatlles, la part posterior del cap, part superior del pit i/o les cuixes, encara que pot afectar qualsevol part del cos. És semblant al dolor articular encara que la fibromiàlgia no és una malaltia articular, és una malaltia que afecta els músculs i al teixit fibrós.

Les persones que sofreixen de fibromiàlgia diuen que senten un dolor palpitant , cremant, punxant i solen dir a consulta que els fa mal tot el cos. El dolor i la rigidesa són més pronunciats a les hores del matí, i poden anar acompanyats de mal de cap crònic, sensacions estranyes en la pell, insomni, síndrome d’intestí irritable, ansietat, palpitacions, deterioració de la coordinació, entre altres.

Activitats com aixecar objectes i pujar escales es tornen difícils i doloroses, així que l’estrès, cansament, l’ansietat i la depressió, amb el temps, solen formar part del mateix quadre.

El tret més característic de la fibromiàlgia és la presència de “punts especialment sensibles al tacte”; es tracta de divuit punts específics on els múculos presenten una sensibilitat anormal al tacte i tendeixen a aglutinar-se al voltant del coll, espatlles, pit, genolls, colzes i malucs.

La majoria de les persones que sofreixen fibromiàlgia també tenen un problema de somni que consisteix en el fet que els períodes de somni profund són interromputs per lapses d’activitat cerebral similar a la de les hores de vigília, cosa que significa que la persona dorm malament. Per tant, no sorprèn que tambén sofreixin fatiga crònica al mateix temps.

La intervenció com a metge integratiu serà establir una bona alimentació amb una dieta alcalina, desintoxicant i antiinflamatòria, avaluar la probiòtica intestinal, que exerceix una gran influència en aquesta malaltia, per així poder regular-la; també tractar la part psicofectiva, ja que amb ella millora molt la malaltia i, al mateix temps, incidir en el dolor característic de la pròpia malaltia, que afecta tant el teixit fibrós com als músculs.

Pel fet que les persones que sofreixen de fibromiàlgia presenten amb freqüència problemes d’absorció dels nutrients, és preferible prendre vitamines i suplements per a compensar les possibles mancances, sempre consensuat amb el metge especialista en medicina integrativa.

Alguns exemples dels nutrients que poden ajudar a cobrir aquestes mancances són:

- Coenzyme Q10: millora l’oxigenació dels teixits, augmenta l’eficàcia del sistema immunològic i protegeix el cor.

- Lecitina: promou l’energia, augmenta la immunitat, ajuda a la funció cerebral i millora la circulació.

- Àcid màlic i Magnesi: intervenen en la producció d’energia de moltes de les cèl·lules de l’organisme, incloent-hi les dels músculs.

- NADH: augmenta els nivells d’energia.

- Enzims proteolítics: redueixen la inflamació i milloren l’absorció dels nutrients.

- Vitamina A més carotens: neutralitzen radicals lliures protegint les cèl·lules corporals i augmenten la funció immunològica.

- Vitamina C amb bioflavonoides: poderós efecte antiviral i augmenten el nivell d’energia de l’organisme.

També és important seguir algunes recomanacions generals des del punt de vista integratiu:

- Faci una dieta equilibrada que inclogui, en la seva major part, vegetals, fruites, grans sencers, nous crues i llavors, gall dindi o pollastre sense pell, salmó, tonyina, truita i sardines.

- Inclou aranja i el seu suc en la teva dieta, té propietats antiinflamatòries i antioxidants.

- Faci quatre o cinc menjars petits al dia per a garantir un ingrés constant de proteïnes i carbohidrats, necessaris per al correcte funcionament dels musculos.

- Begui abundants líquids per a eliminar de l’organisme les toxines (aigua, te o suc).

- Limiti l’ús de pebrot verd, albergínia, tomàquet i patata, ja que contenen solanina i pot ocasionar dolor i malestar.

- No consumeixi carn vermella, productes lactis ni aliments rics en greixos saturats, així com aliments fregits i processats, mariscos i productes elaborats amb blat (pa, pasta).

- Elimini de la dieta la cafeïna, l’alcohol i el sucre.

- Faci exercici amb regularitat i amb moderació: caminar cada dia una estona i complementar amb exercicis suaus d’estirament, ajuden a mantenir els músculs flexibles i prevé la rigidesa de les articulacions.

- Descansi prou: almenys entre 7-8 hores cada nit.

- Comenci el dia amb una dutxa d’aigua calenta i alternar-la amb aigua freda: estimula la circulació i alleuja la rigidesa que experimenta al matí.