Uns 4.000 vehicles al dia fan ús de l’autopista com a ronda gratuïta de Manresa

El primer any que s’ha pogut fer ús de la lectura de matrícula com a fórmula per accedir a la bonificació total en el tram nord de la C-16 se n’han registrat prop de 20.000  

Els usuaris que fan ús del lector de matrícules han de passar per unes barreres específiques

Els usuaris que fan ús del lector de matrícules han de passar per unes barreres específiques / ARXIU/MAR BRICOLLÉ

David Bricollé

David Bricollé

Fins a 4.000 vehicles fan ús diàriament i de forma gratuïta del tram d’autopista que fa de ronda de Manresa. Una xifra que ha facilitat el Departament de Territori i de la qual es valora que s’hi ha arribat gràcies a un salt notable a partir de la implantació de la mesura, ara farà un any, que permet fer aquest recorregut sense pagar havent realitzat prèviament un registre de la matrícula (sense l’obligatorietat, per tant, de disposar de teletac o d’alguna aplicació de pagament dinàmic).

Segons aquestes dades, a punt de tancar l’any hi havia gairebé 20.000 matrícules registrades a través de la web d’Autema, que d’aquesta manera poden accedir a la gratuïtat del traçat de la C-16 que s’ha batejat com a Ronda Manresa. Hi ha dues referències, però, que són especialment significatives. D’una banda, que tot i que en el moment que es va anunciar la mesura, a final de desembre del 2022, hi va haver una primera embranzida de registres, al llarg de l’any ha anat igualment en augment.

Així, el passat mes de març aquest diari publicava que en els primers dos mesos s’havien registrat un total de 13.000 vehicles. En els posteriors aquesta xifra ha augmentat fins als gairebé 20.000 abans esmentats, amb un creixement, per tant, de més del 50% en aquest període. Però la dada que posa especialment en relleu el Departament de Territori per donar valor a la mesura anunciada fa un any és que abans de l’aplicació del sistema de registre de matrícules (xifres del 2022) la mitjana de vehicles que feien ús d’aquesta ronda de Manresa a través d’un ús gratuït de l’autopista era de 2.200. Per tant, un any després de la implantació de la mesura s’ha aconseguit un creixement de més del 80% d’usuaris d’aquest traçat bonificat, fins a situar-se en els 4.000 diaris esmentats a l’inici.

Cal recordar que aquest accés a la ronda de Manresa només amb registre de matrícula va ser una de les novetats anunciades pel conseller de Territori, Juli Fernàndez, a final de desembre, i que va entrar en vigor el 2 de gener. Un sistema per disposar de la bonificació del 100% del cost del peatge a la ronda de Manresa, sense necessitat que l’usuari hi associï un mitjà de pagament (amb lectura de matrícula). Tal com ja va informar Regió7, per tal d’accedir-hi l'usuari ha de facilitar la matrícula del vehicle a través de la web d’Autema.

La gratuïtat s’aplica per a tots els recorreguts entre l'enllaç número 41 (Sant Vicenç de Castellet) i el final de l'autopista C-16 a Sant Fruitós de Bages, en tots dos sentits de circulació i als vehicles de la categoria II (turismes, furgons i furgonetes), de dilluns a divendres feiners, les 24 hores. Les motos no hi tenen accés per una qüestió tècnica, tal com ja va explicar Regió7. En paral·lel, continua vigent el sistema actual de pagament dinàmic amb ViaT o l’aplicació gratuïta Satellise.

Barreres específiques

També cal precisar que no totes les barreres del peatge de Sant Vicenç estan preparades per a aquesta funció, sinó que se n’han habilitat dues d’específiques en cada sentit (a l’entrada i a la sortida de l’autopista per aquesta barrera lateral), que són les que queden situades més a la dreta i que tenen el dispositiu preparat per fer aquesta lectura i donar pas. Totes elles estan indicades amb un cartell blau a la part superior on es pot llegir el missatge «matrícules gratuïtes». En el cas de les d’entrada a l’autopista s’hi ha afegit un segon indicador a la mateixa placa: «sentit nord», per reforçar que aquest sistema sense teletac només és vàlid per als trajectes en aquesta direcció.

La C-55 segueix molt per damunt dels 30.000 vehicles

Ara bé, també cal tenir present que, malgrat aquest creixement, en el corredor viari que formen l’autopista i la carretera C-55, aquesta darrera segueix carregant el pes principal del nombrós trànsit que circula al sud del Bages, com a connectors que són cap a l’àrea metropolitana (juntament amb la C-58).

Així, tal com detallava Regió7 en una informació publicada el mes d’octubre passat, el tram sud de la C-55 es manté clarament per sobre de la barrera dels 30.000 vehicles diaris. A la web del Departament de Territori hi ha activat un visor on es presenten les dades en format diari, per tipus de vehicle i sentit, de les estacions d’aforament corresponents a la xarxa de carreteres de la Generalitat de Catalunya, entre les quals hi ha quatre punts de control de la circulació d’aquest polèmic tram sud, que va des de Manresa fins a la connexió amb l’A2, a Abrera. I el que mostren els registres és que al llarg d’aquest recorregut d’una trentena de quilòmetres s’està lluny de baixar (amb oscil·lacions entre trams) d’aquests 30.000 vehicles de mitjana diària.

I, fent una conclusió ràpida, hi ha dues dades rellevants. L’una, que en el que seria el tram més equivalent (entre Manresa i Sant Vicenç), el trànsit de la C-55 gairebé duplica el de l’autopista. La segona, que aquest corredor viari que formen totes dues carreteres al seu pas pel sud del Bages suma ja un trànsit de més de 50.000 vehicles diaris. D’aquestes dues conclusions encara se’n pot extreure una tercera, que és que d’aquest flux total de mig centenar de milers de vehicles que circulen cada dia per aquest corredor, dues terceres parts els absorbeix encara la C-55.

A l’aforament que hi ha ubicat a Castellgalí (quilòmetre 23), la mitjana és de 32.460 vehicles diaris (15.833 en sentit sud, i 16.627 en sentit nord). Si, a més a més, fem una mitjana només de les jornades laborables (en aquesta quinzena hi va haver dos caps de setmana i un festiu), la mitjana ascendeix a 34.470 vehicles diaris. O que, atès que és una mitjana, hi ha dies que s’arriben a registrar volums que se situen per sobre dels 37.000 vehicles diaris.

Set quilòmetres més avall (al 16), situat entre l’accés a Castellbell i el túnel de Bogunyà, hi ha un lleuger descens, però les xifres segueixen estant per damunt dels 30.000 vehicles diaris. Concretament, 31.329, que pugen a 33.425 si ho concentrem en dies laborables. I la intensitat més alta es dona en l’aforament situat a Olesa, a l’inici d’aquesta C-55 al sud, on la mitjana de vehicles que hi circula cada dia s’apropa als 33.000, i són més de 36.000 en dies feiners. No hi ha dades de la variant de Manresa.

En relació amb el primer tram, que és el més equivalent a l’autopista, s’ha de destacar que aquesta via de pagament va registrar l’any passat al pas pel peatge un trànsit just per sobre dels 17.000 vehicles. Pràcticament, el 50% del que registra la C-55 en aquest pas per Castellgalí.

Subscriu-te per seguir llegint