A partir de dilluns vinent es posarà en marxa la recollida de residus porta a porta als comerços de Manresa. És el primer pas per canviar de dalt a baix el model de neteja a tota la ciutat.

Es comença amb els comerços, però a partir de la primavera vinent s’hi afegirà la recollida de les deixalles domèstiques amb els contenidors tancats. Només es podran obrir amb una targeta personalitzada que facilitarà l’Ajuntament, uns determinats dies, el que implica l’obligació de separar els residus per fraccions: orgànica, vidre, paper i cartó, envasos i resta.

Aquest dilluns al migdia l’alcalde de Manresa, Marc Aloy; el regidor d’Acció Climàtica, Pol Huguet; i la regidora de Comerç, Tània Infante, acompanyats de tècnics municipals i responsables de les empreses implicades en la recollida d’escombraries com Fomento de Construcciones y Contratas, que és qui presta el servei, han explicat el canvi.

També han mostrat com es farà la recollida, els contenidors nous i els camions també nous que duran a terme la recollida.

El porta a porta als comerços es farà amb vehicles nous i de dia MIREIA ARSO

No és un canvi menor, sinó el contracte més important que té entre mans l’Ajuntament de Manresa, tant en l'àmbit econòmic -són 100 milions d’euros en 10 anys- com a escala social, ja que implicarà la participació de tota la ciutadania un cop es posi en marxa la recollida de la deixalla domèstica. Qui encara no ho hagi fet haurà de canviar d’hàbits per reciclar.

L’alcalde de Manresa, Marc Aloy, ha explicat que l’objectiu bàsic del nou model és «incrementar de forma notable el reciclatge»

Manresa ha quedat estancada en el 45%, quan la normativa europea diu, en canvi, que el 2025 s’hauria d’arribar al 55 % i el 2035, hauria de ser del 65%. «Però també ho fem perquè volem», ha dit Aloy, «per lluitar contra el canvi climàtic i perquè de planeta només n’hi ha un».

Els darrers dies s’han repartit contenidors i cubells als comerços de Manresa. En total, 1.099, participen en el porta a porta. Tots ells mitjans i grans que es consideren grans productors de deixalles. La resta podran continuar tirant la brossa als contenidors domèstics, els que es tancaran la primavera vinent, ha explicat Pol Huguet.

Recollida personalitzada

La recollia s’ha personalitzat per cada comerç segons la zona on és, les seves peculiaritats -si genera més un residu que un altre- i també el volum que en produeix.

Un equip d’informadors ha visitat més de 2.000 comerços els darrers mesos que ha servit per establir rutes, calendaris, o cubells que els hi feia falta.

L’orgànica es recollirà cada dia, els envasos tres cops per setmana, el vidre un cop per setmana, i el paper i cartó un màxim de 6 dies. S’han repartit prop de 4.000 cubells de diferents mides.

Un cop s’hagi posat en marxa els mateixos informadors esmentats faran seguiment del projecte, de forma que es podrà anar afinant rutes, horaris i necessitats dels comerços, «Ara ho agafem tot segons les previsions que tenim». Un cop es tinguin dades el servei es pot reajustar.

Aquestes dades s’obtindran dels xips associats a cada comerç que tenen tots els cubells perquè tant l’Ajuntament com els mateixos usuaris puguin tenir un control dels residus que generen. Això, en un futur, es pot traduir en la factura de la taxa d’escombraries. Que més en genera, més paga.

Un xip a cada cubell i contenidor passa informació a l'aparell que porten els operais i permet controlar les deixalles MIREIA ARSO

La recollida es farà de dia, entre les 8 del matí i les 10 del vespre, amb uns camions nous. També es farà de dia amb la brossa domèstica a partir de la primavera vinent. Es prioritza no generar soroll a les nits.

També s'evitarà el sobreeiximent dels contenidors que hi ha al carrer, que és on tiraven les escombraries fins ara els mateixos comerços. Aquesta saturació «generava queixes dels ciutadans i ara deixarà de passar», segons Huguet.

Un nou lema: Molt de Manresa

La regidora de Comerç, Tània Infante, ha explicat que coincidint amb la implantació del nou model de recollida d’escombraries es posarà en marxa una campanya comunicativa amb el lema «Molt de Manresa», per positivitzar el canvi i posar-lo en valor.