Els motoristes sumen prop del 40% de les víctimes per accident a la Catalunya central

Des de principi d’any, hi ha hagut sis morts en moto a la regió, dos d’ells en el mateix tram de la carretera del Xup de Manresa

Un motorista circulant per la carretera del Xup, on enguany s’han registrat dos accidents mortals en moto

Un motorista circulant per la carretera del Xup, on enguany s’han registrat dos accidents mortals en moto / MIREIA ARSO

Laura Serrat

Laura Serrat

Els motoristes representen enguany prop del 40% de les víctimes en accidents de trànsit a la Catalunya central. En el darrer balanç del Servei Català del Trànsit, que recull les dades fins al 30 de novembre d'aquest any, es posa en evidència la vulnerabilitat d'aquest col·lectiu, amb sis motoristes morts a les carreteres de la regió, quatre d'ells a la comarca del Bages, el que suposa un increment respecte al 2022, quan hi va haver tres motoristes morts.

Les dades facilitades pels Mossos d'Esquadra, que engloben les comarques del Bages, l'Anoia, el Berguedà, el Solsonès, el Moianès i el Lluçanès, indiquen que aquest mes de novembre s'han registrat dos accidents mortals de moto a les carreteres de la regió. Un va ser el darrer cap de setmana, quan un motorista va perdre la vida en una col·lisió frontal amb un turisme a la C-37, a Sant Salvador de Guardiola, mentre que l'altre motorista es va morir a causa d'una sortida de via a la C-59, a Sant Quirze Safaja, al Moianès.

Enguany es dona la circumstància que dues de les víctimes d'accidents de moto van perdre la vida en una mateixa via, la C-37z, més coneguda com la carretera del Xup. De fet, els dos sinistres mortals, que no es comptabilitzen en el balanç dels Mossos en ser considerats accidents en vies urbanes intervinguts per la Policia Local, van succeir a només 150 metres de distància en cinc mesos de diferència. En els dos casos, els dos motoristes van morir a causa d'un xoc frontal amb un altre vehicle.

El cap de l'àrea regional de trànsit de la Catalunya central, Francesc Parra, explica que enguany s'ha notat un lleuger increment en els accidents de moto en el conjunt de Catalunya, amb un total de 51 motoristes morts, el que representa el 37% de les víctimes mortals del 2023, i 7 més que en el mateix període de l'any anterior. L'inspector destaca que enguany el canvi de clima està fent que la temporada de sortida de moto sigui més llarga, fet que ha incrementat els controls per prevenir l'accidentalitat dels motoristes. Tanmateix, assenyala que a aquesta causa s'hi poden sumar d'altres, tenint en compte que "en els accidents sempre conflueixen un cúmul de circumstàncies personals, de la via, del vehicle o inclús de la meteorologia".

Segons el balanç dels Mossos d'Esquadra, des de principi d'any, hi ha hagut setze víctimes mortals a les carreteres de la regió, una menys respecte al mateix període de l'any passat. Parra indica que la principal causa dels accidents han estat les sortides de via, seguida dels xocs frontals. La comarca de la regió que lidera el rànquing d'accidents és el Bages, amb 12 víctimes mortals. L'inspector apunta que, en part, aquesta xifra s'ha disparat perquè hi ha hagut accidents amb doble víctimes mortals, amb un atropellament mortal a Navarcles a principis d'any, on va perdre la vida una parella, i amb un accident a l'octubre a la C-55, a Valls de Torroella, amb dues víctimes.

De fet, la C-55 és una de les vies més castigades per la mortalitat a la regió. En aquesta carretera han mort des de principi d'any cinc persones, el que representa entorn del 30% del total de víctimes de la Catalunya central. Parra posa en relleu que la majoria d'accidents en aquesta carretera s'han concentrat enguany en el tram nord, des de Manresa fins a Solsona, fet que els ha dut a impulsar un pla especial per reduir la sinistralitat en aquest tram.

El cap de trànsit apel·la a la responsabilitat i a extremar les precaucions a la carretera i assegura que des del seu departament continuaran treballant per reduir al màxim el nombre de víctimes a la carretera, "el nostre objectiu sempre és poder dir que tenim zero víctimes en accidents de trànsit".

Les distraccions són una de les principals causes d’accident

Una de les principals causes dels accidents de trànsit són les distraccions, seguida d’altres infraccions habituals com l’excés de velocitat, l’alcoholèmia i les drogues, els avançaments imprudents, així com les conduccions temeràries o negligents per parts dels conductors. 

Parra destaca que el factor humà és responsable de bona part dels accidents, tot i que també hi ha sinistres que es produeixen per factors externs relacionats amb les condicions de la via, la meteorologia o la presència d’animals a la carretera. De fet, indica que enguany han incrementat els accidents provocats per fauna salvatge, però en cap cas han provocat un accident mortal. 

L’inspector assenyala que la majoria dels accidents són multicausals, no hi ha un únic factor que pugui explicar de forma total els sinistres. 

Subscriu-te per seguir llegint